|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Og selv ikke det er veldig unikt. Mange krevende jobber er sesongbaserte. Jeg jobber stadig vekk 50-timersuker i semesteret, men i påska, jula og i sommermånedene er det helt dødt på jobb, og derfor avspaserer jeg bort det aller meste av plusstid ved å ha jule- og påskeferie, samt 5 uker fri om sommeren. Omtrent som lærerne gjør, med andre ord. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
I mål
|
Jeg tenker at for å bli tatt seriøst som yrkesgruppe bør lærerne slutte å sutre over praksissjokket og holde seg til saken; tid til å gjøre jobben når det trengs.
Jeg ser den, og har også jobbet delvis slik, men akkurat dette opplever jeg i praksis noe annerledes i skolen ift å ha mulighet til å ta organisatoriske grep. Det mest spesielle er kanskje sånn sett at noen nå prøver gjøre et slikt grep likevel. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Det er åpenbart mye mer organisert i skolen, og jeg kommer ikke på noen andre steder der det er nedfelt i arbeidstidsbestemmelsene, nei. Jeg har det bare slik i min jobb fordi jeg har en velvillig arbeidsgiver som gor meg stor grad av frihet til å organisere arbeidsdagen slik jeg selv ønsker. For øvrig et uendelig viktig gode, som jeg godt skjønner at lærerne ikke vil gi slipp på. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke sutring å nevne praksissjokket, det er en av de grunnene nyutdannede nevner når de vurderer å slutte som lærere. Alle yrker har et praksissjokk, spørsmålet er hva vi i skolen gjør for å beholde lærerne til de har kommet over det. Å gi enda mindre tid til forberedelser og etterarbeid er ikke en løsning. KS har nevnt færre undervisningstimer, da på bekostning av de erfarne. Vi har fadderordning, men det går mest på veiledning, selve jobben må de gjøre selv.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|