|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtatt
Dette må jo nødvendigvis være hva den som opplevde det følte hva det var. (Jeg forsto det også dithen at dette var seksualiserte overgrep ut fra artikkelen og ikke voldtekt, som jeg i alle fall opplever som en mer "fast betegnelse")
Så vidt jeg skjønner prøver denne undersøkelsen å se på mørketallene, og det er vel sikkert derfor justisministeren uttaler at det er bekymringsfullt at så få anmelder (personlig opplever jeg jo tallene i seg selv som problemet, selv om det å få ting "frem og opp i lyset" alltid er det beste utgangspunktet for å gjøre noe.)
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, den er kanskje det, men jeg har opplevd litt ulike definisjoner rundtom som såklart vil påvirke svaret på en slik undersøkelse. Jeg hadde feks sex som dritings 16-åring på fest, med en person som visste at jeg ikke ville ligge med ham (et tema som ofte kom opp, for å si det sånn). Fordi vi var venner, sa jeg ikke noe (ville ikke såre ham, var flaut med andre i rommet ved siden av) og lot det skje (jeg lå og sov og ble vekket av ham mens han var delvis i gang med diverse), etter at jeg en gang dyttet ham mildt unna. I noen sammenhenger blir dette regnet som en voldtekt, andre ganger ikke.
Overgrep og voldtekt er jo også ofte to VIDT forskjellige ting, hvis man skal gå høyt ut med tall i offentlig debatt. Selv føler jeg feks ikke at jeg ble voldtatt i forhold til hendelsen over. Andre mener kanskje at det var voldtekt og ville slitt i etterkant. Kan man la et så viktig begrep som voldtekt bli basert på føleleri? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Ja, grunnen til jeg sier det er jo på grunn av det du kommenterer over. Dette er de definisjonene som folk selv har satt.
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Jeg har opplevd så og si nøyaktig det samme og jeg greier ikke å tenke på det som annet enn en voldtekt. Jeg sa nei flere ganger, men var for full og flau til å lage et rabalder og virkelig slåss ham unna.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|