Sv: Jenter og rosa
Tjorven, jeg tror ikke vi er så totalt uenige som det kanskje ser ut til. Jeg tror de aller fleste kjøper klær de tror barna liker og synes er ok å ha på seg, og lar de selv velge innen gitte grenser. Men jeg stusser over at folk gladelig blar opp tusenvis av kroner fordi Prinsessen nekter å bruke storebrorens fravokste ski, skøyer eller sorte vinterdress. Spesielt om grunnen er fordi de blir hyl og skrik ut av det.
Jeg er også litt der at jeg ikke nødvendigvis fyrer oppunder alle interesser eller personlighetstrekk ungene har. Poden har inntil nylig vært svært aktiv, til dels ukonsentrert og kunne være nokså voldsom. Vi valgte da fritidsaktiviteter som krevde fokus og trening i å ta imot beskjeder foran de som hadde gitt mer fysisk utfoldelse. (Men jeg synes innspill fra andre gjerne blir i kategorien "å, han som er så aktiv og tøff hadde sikkert likt :insert villmannaktivitet: )Andre interesser dytter jeg mer igang, vi bruker biblioteket masse, og vi kjøper en del bøker, og siden ungene er naturlig aktive har vi aldri trengt å hive dem ut av sofaen og vekk fra boka. Mht til prinsessesirkuset synes jeg kanskje det mest påvirker de som trenger det minst.
Noen jenter klatrer til toppen av trærne i kjole og støvletter, men jeg opplever minst like ofte jenter som fryser fordi de kommer i antrekk som overhodet ikke er egnet for utedag på skolen f.eks. Men det går kanskje også en del på at en del foreldre ikke helt skjønner at små skolebarn også er mye ute, og fint kan ha samme type bekledning som i barnehagen.
Det hender også jeg lurer på hva de som ikke greier/orker si nei til en trassig fireårings nekt om å bruke brorens akebrett gjør da fireåringen er 12 og skal ha slik og sånn. 
Sist redigert av Bokormen : 31-03-14 kl 10:31.
|