Sv: Hva er forskjellen mellom Venstre og Frp?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jepp, og jeg tenker at asylbarna er svakere enn nordmenn som har vondt i viljen, og at framtidens miljøflyktninger, og de vi allerede har, er svakere enn flygeledere eller lærere som blir syke pga. arbeidskonflikt. Igjen: Hvem er de svake? De aller, aller fleste nordmenn er i verdens toppsjikt når det gjelder både helse og penger, vi må slutte å se på oss selv som svake. Noen av oss er det, og de må vi hjelpe, men det gjør vi ikke ved å smøre alle godene tynt utover slik at noen blir enda litt rikere, mens det fremdeles ikke er nok til de som ikke har noe fra før.
Igjen: Hvor i all verden kom sammenligningen med FRP, fra? Er du full, him? 
Jeg syns du tegner svart-hvitt bilder som forvrenger virkeligheten. Ja, vi har det kanonbra som gruppe i Norge, men det er like kjipt å få kreft her som andre steder. Det er like kjipt å bli mobbet på jobben. Fordelen er at man ikke går konkurs samtidig.
Skillet "vi" har det for godt, "flyktningene" er de svake - er kun greit på et overordnet nivå. Også her finnes det forskjeller når man går ned på individnivå. Jeg syns man skal gi amnesti for (de fleste) asylbarna, jeg syns ingen skal sitte i årevis på asylmottak - absolutt ingen. MEN - noen av dem som har havnet i denne situasjonen har den fulle skylden for det selv. De har oppgitt uriktig identitet, de har trenert saken sin så mye de kan, de har reist ut og inn, de har arbeidet ulovlig, de har skjult at de har søkt opphold i 3-4 europeiske land, og fått avslag, før de kom hit, de har nektet å reise ut etter utvisning, etc. ASYLBARNA er den svake part, det er vi enige om. Men i noen av de sakene - så er det foreldrene som hundre prosent er skyldige i at situasjonen har blitt som den har blitt. JEG synes at man skal la hensynet til barna gå foran, også når foreldrene driter seg ut - men det betyr ikke at jeg ikke evner å problematisere hvorfor situasjonen for disse barna har blitt som de har blitt, og gjøre alt vi kan for å unngå dette for fremtiden. Det er en helt reell risiko for at en blanko-asylbarnpolitikk vil føre til at barn i enda større grad blir brukt som strategi for opphold. Det scenarioet har flere uheldige aspekter - ikke minst for barna. Jeg kjenner alt for mange barn som har blitt brukt som verktøy for opphold allerede, det er ikke sånn at alt er svart-hvitt her i verden.
Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor du er så aggressiv på det at folk blir syke i Norge. Folk blir syke i Norge, også. Og det er ikke det minste rart at folk er mer syke i et land med velferdsordninger enn i et land uten. Jeg følger deg helt på det at man må få fraværet ned, men jeg syns du ofte grer alle over en kam. Det er bare syting og klaging fra norske kvinner (og noen menn) - klapp igjen og kom deg på jobb. Det er ikke så enkelt alltid!
|