Sv: Hva er forskjellen mellom Venstre og Frp?
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor du er så aggressiv på det at folk blir syke i Norge. Folk blir syke i Norge, også. Og det er ikke det minste rart at folk er mer syke i et land med velferdsordninger enn i et land uten. Jeg følger deg helt på det at man må få fraværet ned, men jeg syns du ofte grer alle over en kam. Det er bare syting og klaging fra norske kvinner (og noen menn) - klapp igjen og kom deg på jobb. Det er ikke så enkelt alltid!
Nei, det er ikke så enkelt alltid. Og hvis du hadde lest det jeg skrev ordentlig, hadde du sett at jeg heller ikke tror at alle har det like enkelt, eller at nordmenn ikke blir syke. Jeg sa heller ikke at man skal klappe igjen og gå på jobb når man er syk, jeg lurer bare på om det er riktig og bærekraftig å få 100 % lønn når man ikke er på jobb. Velferdssystemet vårt er lagd for en helt annen tid, da det var fornuftig at alle skulle få litt, da færre var i arbeid og mest sannsynlig også hadde en helt annet syn på hva som var sykdom og ikke. Slik det er i dag, har noen det fremdeles veldig vanskelig, mens veldig mange av oss (det store flertallet) fint hadde hatt råd til å få en liten reduksjon i lønna når vi ble syke. Vi har prøvd å få sykefraværet ned på mange måter, det er veldig lite som funker. Jeg ønsker at mine barn skal ha et lite sikkerhetsnett de også, når de blir voksne, da må vår generasjon slutt å være så grådige at vi ikke er villige til å engang redusere bittelitt på et så veldig generøst velferdsgode som det sykelønnsordningen er.
|