Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Nokon som kan litt om diverse diettar?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 10:09   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?

Når det gjeld å gå ned i vekt; det kan jo vere ein fin bi-effekt for oss voksne, men for hennar del er jo ikkje det eit mål i det heile tatt. Ho er heilt passe nå, har til og med fått ein tutmage, og har lagt på seg veldig og vokse masse i høgden etter at ho begynte å ete glutenfritt. Ho har også, nesten over natta fått masse energi og overskudd! Er så glad at dette vart påvist så tidlig, slik at ho slapp å vere ei trøtt og sliten lita jente så veldig mykje lengre.

Eg tenker som så at når ho er så glad i ost, kjøtt (ho elskar å gumle indrefilet), pølser, creme fraiche og andre feite produkt burde vel dette gi henne nok fett? Det er vel uansett ikkje fett i brød, pasta, ris og potet så dersom ein fjernar dette vil ein vel muligens gå ned i vekt på ein annan måte? Eg veit i grunn ikkje kva det er med brød og stivelsesrike produkt som ein etter sigande legg på seg av.

Håpar Iset kan svare

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:15   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg veit i grunn ikkje kva det er med brød og stivelsesrike produkt som ein etter sigande legg på seg av.

Karbohydrater. Som er viktig for kroppen.

Ang. fett så finnes det bra fett og dårlig fett, noe man bør ha mye av, annet man bør ha mindre av.

Siden du tydeligvis ikke kan så mye om det her syns jeg du bør kontakte ernæringsfysiolog på nytt. Evt. en privat hvis du føler du ikke får gode tips av ernæringsfysiologen på Haukeland.

Du må huske at alle disse bøkene er skrevet til voksne som ønsker å gå ned i vekt. De er også skrevet for å selge slik at forfatteren kan tjene penger. De vil ikke nødvendigvis opplyse om baksidene ved disse diettene.

Barnekropper har behov for noe helt annet enn voksenkropper og dietten deres bør ikke eksperimenteres med. Spesielt når barnet ditt har begrensninger som gjør at det er ekstra viktig at hun får i seg visse næringstoffer fra andre kilder.

Har du forresten vært i kontakt med interesseorganisasjonene for folk med diabetes og cøliaki? Kanskje de har tips, både til mat som er gode erstatninger og ernæringsfysiologer som kan mye om nettopp de to tilfellene.

Vil legge til at jeg kan lite om diabetes, og om karbohydrater noe de ikke skal ha noe av i det hele tatt, eller om de skal ha litt osv.

Sist redigert av Tallulah : 18-05-07 kl 10:33. Årsak: tillegg
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 10:31   #3
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Er det ikke slik at karbohydrater får blodsukkeret til å stige altfor fort? Og at bla potet er vedlig uheldig i så måte? Er i allefall det svigerfar sier når vi ber til middag, han har diabetes. Han regulerer det med riktig kost, som sammensatt gjør at blodsukkeret ikke fyker opp og ned i full fart, men holder seg stabilt og riktig. Og forandringene skjer langsomt.

Men jeg er ingen ekspert på barn og dietter, har ingen erfaring. Bare med dietter til meg selv. Der har jeg mange gode og dårlige

Lykke til med å finne det rette for datteren din!

Gammel 18-05-07, 10:37   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk MorStine Jo det stemmer. Svigerfar din har sikkert diabetes type 2 som er det voksne får, ofte som resultat av litt feil kosthold og at ein disponert for det.

Ein diabetiker skal ete lite av alle matvarer som har mykje stivelse (karbohydrat) sidan dette blir omdanna til sukker i kroppen. Grovare produkt (med fiber altså) betrar litt på dette og gjer at blodsukkerstiginga blir litt langsommare.

Før vi fekk cøliaki-diagnosen ga vi henne grov pasta, godt grovt brød o.l. Når vi nå skal leve utan gluten har vi ikkje slike produkt å gi henne.

Gammel 18-05-07, 10:33   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Du har gode poeng Glitterchick, og nei, eg kan ikkje spesielt masse om ernæring Har lært ein god del det siste halvåret då, i alle fall om kva matvarer som gir veldig oppsving i blodsukker, og som gjer deg tom, og sulten veldig fort.

Vi har i grunn erfart det ernæringsfysiologen har fortald oss; ho (og alle oss andre også så klart) får veldig oppsving i blodsukkeret av søtsaker, kaker, potetgull, potet, pasta, ris og delvis også brød. Jo grovar ting er jo betre. Derfor er grov pasta, grovt brød og naturris betre enn dei fine variantane. Problemet er at dei finst ikkje som glutenfrie.

Vi har fått beskjed av ernæringsfysiolog å redusere på kabrohydrater i form av potet, pasta og ris, og heller gi karbohydrater til henne i form av grønnsaker (for meg høyres dette ut som steinalderdiett altså). Det fiberfattige glutenfrie brødet skal ho ete fordi ho treng pålegget og fordi brød er så vanlig i norsk kosthold. Praktisk liksom (men nå har jo jenta cøliaki og kan uansett ikkje leve praktisk). Som regel får eg matboksen heim igjen med masse brød og ingenting pålegg. Eg har begynt å legge ved meir pålegg og grønsaker. Det et ho, men ikkje brødet. Sånn sett er ho i full gang med lavkarbo sjølv.

Det kan godt hende at barn treng masse meir kabohydrater enn voksne, men i så tilfelle går det litt på tvers av det eg har fått vite av ernæringsfysiolog på sjukehuset. Ho ber meg jo om å redusere inntaket av karbohydrat.

Eg kan kontakte henne å be om ny time (tar månader ), men ho seier igjen og igjen at ho har ikkje lov å gi andre råd enn det staten har sagt at ho skal gi. Diabetesforbundet tilrår også eit kosthold med basis i brødmat, fordi dette er ei viktig kjelde til fiber i eit norsk kosthold.

Gammel 18-05-07, 10:37   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at det er vanskelig, spesielt når man har to sykdommer som liksom går på tvers av hverandre.

Det kan godt hende at disse diettene (eller elementer fra dem) er finfine, jeg ville bare understreke at jeg ikke ville satt igang med noe uten å ha rådført med helsepersonell og satt meg godt inn i saken.

Hva med å kontakte en privat ernæringsfysiolog?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.