Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Jepp.
Men han snakket kanskje ikke så mye om antibiotika, veksthormoner, lammetap (de har ikke rovdyr) og familiegårder i bunnløs gjeld som overtas og drives av banken?
Jeg har ikke sett programmet (men det skal jeg).
Kritikken fra "mine" er nådeløs. Jeg vil tro sannheten ligger et sted i mellom.
Det er mange grunner til at dette ikke vil virke i Norge.
Og New Zeland ganske alene om å ikke subsidiere landbruket sitt.
Så jeg spør en gang til, hvorfor trodde du Norge var eneste land i verden som gjorde det sånn?
Norge eneste land i verden som gjør det sånn? Har jeg sagt det noe sted?
Jeg har nok bønder i familien og sittet i mange nok EU seminarer om tema velferdsstat til at jeg føler meg rimelig trygg på at det er et faktum at den grad av subsidiering av ulønnsomme små enheter som gjøres i det norske landbruk er ganske så unikt. EU støtter jo større enheter og subsidierer etter helt annen modell. Så bedriver de proteksjonisme med subsidier også selvfølgelig.
Men noe sånt som 2/3 av næringsstøtten i Norge går til landbruk. Det er veldig spesiellt og ikke sammenlignbart med mange andre land.
Men som nevnt i denne tråden. Tine henter melk fra alle landets kroker, også der ingen andre ville ha hentet og der små gårder drives på et økonomisk grunnlag som ene og alene er basert på overføringer.
Jeg lurer litt på om du driver gård ikke så langt fra der jeg kommer fra Floksa. Uansett skulle jeg gjerne ha sett flere gårder som drives slik du gjør og ikke på hobby-basis som småbruk der gårdsdriften blir en tilleggsinntekt til en annen jobb. Så slik sett støtter jeg større enheter og "heltidsbonden". For det er det du er ikke sant?
Sist redigert av Lisa : 18-05-14 kl 21:53.
|