|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?
De må tjene bedre på produktene de selger. Det betyr at mellomleddene og kjøpmennene får mindre. Veien fra 30 kg per kilo kjøtt til butikkpris x6 viser jo at det forsvinner veldig mye penger på veien her.
|
|
|
#62 |
|
Leser
|
At forbrukerne betaler mer er også mulig. Selv om det ikke har vært mye fokus på det.
|
|
|
#63 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg tenker at når de aller rikeste i Norge har blitt det på dagligvarehandel, så burde det være mulig med en annen fordeling av kostnadene enn at forbrukerne skal betale mer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#64 |
|
can-jur
|
Både USA og EU bruker mer av BNP på landbruket enn Norge. Subsidier i landbruket er ikke et særnorskt fenomen.
|
|
|
|
#65 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Norske forbrukere sier de ønsker lokal mat i kjedebutikkene også. Coop Mega er sikkert flinkest til å utvide med lokal. Mulig Meny i Vestfold også har godt utvalg lokalmat.
|
|
|
|
#66 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg har ikke nok innsikt til å mene like detaljert som andre her, men jeg tenker dette handler om maten vår. Altså angår det oss alle. Og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at større gårder med økt produksjon skal bidra til mer dyrevelferd. For meg er en fremtid med færre småbruk og mer gigagårder en trist fremtid. Jeg vil ha småbrukene der dyr får beite og bonden får bruke kompetansen sin og kanskje utvikle sin spesialitet osv uten at de i tillegg til å jobbe hardt må spe på med ekstrajobber for å få det til å gå rundt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Tankefull
|
Selvsagt! Men da må produktet spesialiseres mener jeg. Jeg er en av de som godt kan betale mer for ett godt og spesielt utviklet produkt.
|
|
|
#68 |
|
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Klart jeg bryr meg, og jeg lar meg fascinere av pengefesten i dagligvarebransjen (interne eventer med helt ekstrem pengegalopp og den slags), det blir grell kontrast til bøndenes kår. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?I dag på Dagsnytt, ble det presentert en undersøkelse som viste at bøndene tjener på lik linje med andre selvstendig næringsdrivende. Snittlønn på 550 000 per år, i tillegg til at de har lavere skatt enn andre.
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Bøndene har et kommunikasjonsproblem. Folk skjønner ikke hvordan inntektene er bygget opp, de skjønner ikke tallene det snakkes om og de skjønner ikke hvorfor bøndene skal ha så mye subsidier for å opprettholde en næring som ikke er bærekraftig. Alle kjenner noen og vet om noen som tilsynelatende driver en gård som produserer så lite at den ville ha vært nedlagt hvis den var hva som helst annet enn en gård, og dette gir et pedagogisk problem om man skal si det sånn. Det hjelper ikke med voldsomme aksjoner når folk ikke skjønner første bokstaven av hva enigheten består av. Vi er jo fra før av vant til andre forbund som også bruker store ord og krisemaksimerer hvert år, så det å faktisk få ut hva man vil og hvorfor er et essensielt poeng.
|
|
|
#71 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg er for norsk landbruk, jeg er født og oppvokst på en gård og lever omgitt av bønder. Likevel sitiiler jeg er spørsmål med subsidiene, og synes det er forskjell på store bruk og småbruk. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Billa..
Arbeidet en bonde legger ned i gårdsdrift er stort. I tillegg er det snakk om en arbeidstid som svært få andre selvstendige arbeidstakere i samme inntektsgruppe ligger på. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?En annen ting som spiller inn er alt det ubetalte arbeidet som legges ned i landbruket for å få drift til å gå rundt. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Leser
|
Dette er jeg uenig i. Jeg synes forbrukerne kan betale en større del av hva det reelt sett koster å produsere produktet. Det er vi ikke villige til i dag - derav subsidiene.
|
|
|
#75 |
|
can-jur
|
Helt konkret.
|
|
|
|
#76 |
|
© All rights reserved
|
Om jeg skal ha sympati for noe her, så er det lite fridager og i periode lange arbeidsdager. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
heimføing
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg tror du må tenke at de er et firma, som har 1,17 mill i inntekt. Det er ikke mye. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
|
370000 i inntekt til betjening av private utgifter er ikke mye for en familie. Det er veldig lite. Det andre regnestykket kan nok Floksa forklare godt, men investeringer på et gårdsbruk i hennes distrikt er ikke investeringer som gir samme omsetningsverdi. Selve driften koster også utrolig mye. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Om man investerer i et fjøs til 5 millioner og landbrukspolitikken endres slik at hele gården blir ulønnsom et de 5 millionene i investering så godt som tapt. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
heimføing
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg kjenner ingen bønder som er "bare bønder". De har inntekt utenom (de er er alltid et par, enten søskenpar eller ektepar), en eller begge av dem har andre jobber, eller de driver med f.eks. brøyting og skogsdrift/vedsalg i tillegg. Eller de er med på "inn på tunet"-prosjekter, usikkert hvor lønnsomt det er, men de forsøker ihvertfall. |
|
|
|
![]() |
|
|