Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-14, 21:38   #41
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg vet jammen ikke hva jeg sier, for jeg reiser i grunnen så og si aldri til varmere strøk. Jeg har riktignok vært i Syden én gang, i Tyrkia, chartertur, uspesifisert, varmt og ikke noe jeg gjentar.

Gammel 17-07-14, 21:41   #42
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av og til. Eg kan fint seie at eg har vore på tre sydenturar i mitt liv, til henholdsvis Skiathos, Tunisia/Sousse og Sharm-el-Sheik. Eg bruker "sydenferie" på same måte som "storbyferie", "hyttetur" eller "bilferie i Skandinavia". Og om eg seier at dei siste åra har eg vore på bilferie i Skandinavia, betyr ikkje det at eg er så dårleg i geografi at eg ikkje veit forskjell på Ålesund og Aalborg. Det handler om ein feriekategori.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 21:43   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Av og til. Eg kan fint seie at eg har vore på tre sydenturar i mitt liv, til henholdsvis Skiathos, Tunisia/Sousse og Sharm-el-Sheik. Eg bruker "sydenferie" på same måte som "storbyferie", "hyttetur" eller "bilferie i Skandinavia". Og om eg seier at dei siste åra har eg vore på bilferie i Skandinavia, betyr ikkje det at eg er så dårleg i geografi at eg ikkje veit forskjell på Ålesund og Aalborg. Det handler om ein feriekategori.

Jeg tror jeg skal begynne å si "syden" mer, sånn for å ødelegge sjelefreden for de som da antar at jeg tror Syden er et land sør for Norge, med sol, strand og billig alkohol.

Gammel 17-07-14, 21:55   #44
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Syden er for meg en type ferie, så det sier jeg ja. Kan ikke helt se at det er noe annerledes enn når jeg selv sier at vi har vært på fjellet nettopp.

Mine barn (og jeg ) sier at: "Når vi var på sydentur i fjor var vi i Alcudia."
Tviler sterkt på at det finnes noen som reiser til syden og ikke vet hvilket land/by de skal til. Det er et begrep, et fenomen som veldig mange bruker-særlig når det er snakk om chartertur.

Gammel 17-07-14, 21:57   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med mange her. Men det er også mange som skjærer samtlige middelhavsland over samme kam. "Hva er trygt å spise i syden?" er et av mange eksempler. For det er jo forskjell på å drikke vann fra kranen i Spania og i Egypt. For eksempel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:02   #46
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier syden før et konkret land er bestemt, som: "Jeg kunne tenkt med en sydentur i vinter." Når desinasjonen er bestemt er det "Jeg skal til Lanzarote i vinter." Syden er derfor for meg sørover i Europa der det er varmt. Florida er USA og absolutt ikke syden. Ikke Thailand heller.

Ungene spør om vi skal til syden neste sommer, og deretter gjerne med land de vil dra til. Når de snakker om en konkret ferie bruker de alltid navnet på landet/øya.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:07   #47
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen hadde sagt til meg at de skulle på Syden-tur når de skullextil Florida eller Thailand., hadde jeg virkelig begynt å lure. For meg er Syden Middelhavet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:08   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvis noen hadde sagt til meg at de skulle på Syden-tur når de skullextil Flotida eller Thsiland, hadde jeg virkelig begynt å lure. For meg er Syden Middelhavet.

Kanariaøyene da?

Det er Sunwinghotell i Thailand... Jeg trodde det var sydentursynonymt.

Gammel 17-07-14, 22:11   #49
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kanariaøyene da?

Det er Sunwinghotell i Thailand... Jeg trodde det var sydentursynonymt.

Kanariøyene er Syden. Thailand er ikke syden. Og forøvrig: Lollo og Bernie i Thsiland?!?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 17-07-14, 22:14   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Kanariøyene er Syden. Thailand er ikke syden. Og forøvrig: Lollo og Bernie i Thsiland?!?

Ja, det er faktisk to Sunwinghotell i Thailand. I godt selskap med Hellas, Tyrkia og Spania.

Hvorfor er ikke Thailand syden? Fordi det er hakket mer eksotisk og flyturen er lenger? Er ikke da Thailand bare vår tids Kanariaøyene? Det er syden for neste generasjon.

Gammel 17-07-14, 22:19   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan bruke begrepet med hørbare hermetegn, men jeg kan også bruke det litt i ren snobbetrass.

Gammel 17-07-14, 22:20   #52
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg liker ikke og bruker ikke sydenbegrepet. Men å dra helt til Thailand for lollo og Bernie og AI og alt det rælet der når det er så rikelig tilgjengelig mye nærmere, er mer enn jeg kan fatte. Hvorfor fly 11 timer når du kan få akkurat det samme på Kanariøyene med bare halve flyturen?

Jeg elsker Thailand, men nettopp fordi det IKKE er lollo& bernie. Av alle ting vi skandinaver eksporterer, er ikke chartersyden akkurat favoritten min.

Gammel 17-07-14, 22:24   #53
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Thailand er vel mer værsikkert på vinteren enn Kanariaøyene? Det hadde holdt som argument for meg, om prisen ikke hadde betydning. Jeg bryr meg ikke om lang flytur.

Og fordi jeg er syk er det mye med charter som fungerer veldig bra for oss. Dermed kunne jeg fint valgt å bo på et Vinghotell i Thailand. Men ikke med All Inclusive. *enkel*

Gammel 17-07-14, 22:27   #54
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Thailand er i Asia, Asia er ikke syden. Ikke Egypt eller Marokko heller, det er Afrika. Og California med sine lange strender er USA, sammen med Florida.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:28   #55
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker glatt begrepet om type ferie uten å skjemmes for det.
Men jeg sier ikke Syden når jeg snakker konkret om hvor vi skal reise.

Gammel 17-07-14, 22:34   #56
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Elsker min årlige charterhelvetetur til Syden, (Tenerife), med AI og mini club, dog ikke Bamse eller Lollo & Bernie. Samme hotell hvert år. Har ennå til gode å dra på en eneste utflukt mens jeg har vært der...

Det er Syden sin det!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:55   #57
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Charterfly, organisert bussfrakt direkte til hotellet, Lollo&Bernie og svensktalende kelner, det er rett og slett sydenferie for meg.

Enig, dette, i tillegg til all inclusive, er det jeg tenker når noen sier syden. Det er hele opplegget rundt og ikke selve reisemålet som er det vesentlige.

Vi har f.eks. familie i Provence og reiser gjerne dit på ferie (da med rutefly og bor hos familie), med bading i Middelhavet og det hele. Det er likevel ikke sydenferie etter min mening.

Gammel 17-07-14, 23:01   #58
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker å reise på Sydentur, men sydenferien blir stort sett til Tyrkia. Sier altså Syden om den type ferie, men sier navnet på stedet vi skal til når reisen er bestilt.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 23:05   #59
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan bruke det som et slags samlebegrep for å dekke "steder der det er godt og varmt" og "steder folk vanligvis drar på charterferie". "Lurer på om vi har lyst til å ta oss en sydentur" eller "Jeg har aldri vært i syden".

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 23:15   #60
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier syden når jeg snakker om at jeg vil på tur, er turen bestilt eller jeg har vært der omtaler jeg turen med navn på landet/øya.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.