Sv: Bonde skjøt hund
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Nei, det var ikke du som brukte ordet uoppdragen. Og ja, den regelen må alle barn lære seg, men jeg tror ikke alle foreldre heller vet det (og de får ikke akkurat drahjelp til å lære det av alle de som lufter snille hunder som vil hilse).
Jeg syns det der er kjempevanskelig. Selv er jeg allergisk mot pelsdyr og har følgelig fint lite selverfart kunnskap om hund å lære bort, og mine barn har aldri hatt utstrakt kontakt med en. Jeg vet dog veldig godt at barn ikke skal gå bort til hunder uinvitert. Men veldig ofte, når jeg forteller ungene at de ikke skal gå bort til en fremmed hund, kommer det fra eieren: "Joda, han er så snill så. Klart det er bare å klappe."
Og da er det jammen ikke lett å kommunisere til ungene at 1) selv om alle hunder du hittil har møtt har vært fredelige, betyr ikke det at den neste vil være det, og 2) det er umulig å vite hvilke hundeeiere som har peiling og hvilke som er idioter. Du kan derfor ikke nødvendigvis stole på folk som hevder at hunden deres er snill.
Det virker som jeg har klart å formidle at de i alle fall alltid skal spørre om lov før de klapper, og det er forhåpentligvis en god start. De har dog ingen mulighet til å skille en lykkelig hund fra en som bare så vidt tolererer kontakten.
|