Sv: Bonde skjøt hund
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Ellers lurer jeg på om dere som klager på uoppdragne barn som ikke skjønner at de ikke skal borti hundene deres kan takke alle de med "snille hunder" mer enn foreldrene. Å omgås dyr må læres. Av noen som kan dyr. Hvis foreldrene ikke kan dyr kan ungene ikke lære det av dem, det betyr ikke nødvendigvis at de er uoppdragne. Jeg kjenner jeg blir sint av sånne holdninger. Ferdes man på offentlig sted med firbente må man faktisk ta menneskene i området med på kjøpet. Jeg har vokst opp med dyr og leser oftest dyr ganske bra, men jeg ser jo at mange ikke gjør det, da blir det også vanskeligere å si noe om hva dyret synes om situasjonen. Dyr blir også skumlere da fordi ting tilsynelatende skjer plutselig. "Den lå der jo så snill og rolig og plutselig glefset og snerret den" kan fint ha vært en hund som åpenbart prøver så godt den kan å kontrollere seg selv mens den ønsker seg bort før det blir for mye for den.
Jeg bruker mye tid på å lære mine barn at man går ikke bare bort til fremmede hunder.
Den ene dagen er det en snill og god hund, men neste dag så savner barna en finger.
Selv om foreldrene ikke har store erfaringen med hun, så lærer man barna sine og IKKE gå bort til fremmede hunder uten å spørre først.
Og når man får beskjed om å gå bort fra hundene, så hører man. Det har ingenting med hundevanthet å gjøre, det har med oppdragelse å gjøre.
Og når mine hunder ligger å slapper av og sover etter en lang dag fordi de feks skal i gruppen senere på dagen, er jeg ikke inntr i andres unger hivende over de. Og ja, jeg blir grådig irritert over uoppdragne unger som da ikke kan høre etter.
Og mine er snille, så de gjør ingenting, men de er slitne og vil sove. Så koffor skal de måtte akseptere at ungene henger rundt halsen på de.
At du irriterer deg over sånne holdninger må du bare gjøre. Men det endrer ikke mitt syn på den saken.