Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om eliteforeldre

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-14, 14:37   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om eliteforeldre

Jeg tror også at dette er et ganske marginalt fenomen. Jeg kjenner flere kvinner fra eliten/toppen av skattelistene, og de jeg kjenner er høyt utdannet og i jobb, alle sammen. Jeg tenker at utvalget til forskeren er svært lite (13) og at vi mest sannsynlig har lest om dem alle sammen i avisen - jeg tror at hun har snakket med nesten hele populasjonen (alle det gjelder). Men jeg vet jo ikke.

Her jeg bor, gir det ikke akkurat status å ikke jobbe. Og jeg bor i et typisk området hvor mange av disse elitefolka finnes.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:14   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at utvalget til forskeren er svært lite (13) og at vi mest sannsynlig har lest om dem alle sammen i avisen - jeg tror at hun har snakket med nesten hele populasjonen (alle det gjelder). Men jeg vet jo ikke.

Tror du det? Det er ganske mange millionærer som tjener mer enn 3-4 mill i året i dette området. Det sier jo sitt at Holmenkollen har en av få fulltidsansatte tennistrenere (på dagtid), og at Snarøya har et knallsterkt Kvinne- og familielag, som gjør haugevis for nærmiljøet (fordi så mange kvinner har tid).

Jeg vet om tilfeller med helikoptertur for bursdagsgjestene i 10-årsdag og storband, servitører + blomsterdekoratører på den ordinære årlige hagefesten for venner og kjente. Interiørarkitekter som leies inn for å sy hyttegardiner (i dyrt stoff) i et festlig tema til én bestemt fest - og deretter tas de ned. Dette er jo en økonomi som ikke likner i nærheten av hva andre jeg kjenner i finansmiljøet tjener, selv om de også tjener 1-5 mill (hvis jeg skulle ha tippet).

Jeg tror det er mange som tjener såpass bra, at 13 intervjuobjekter på langt nær ikke er i nærheten av alle. Når det er sagt, så er gruppen selvsagt liten på landsbasis. Jeg synes det er interessant at det forskes på denne gruppen, siden de i stor grad holder seg for seg selv.

(Også vil jeg på generell basis minne folk om at kvalitativ forskning ikke handler om å finne en fasit, men tanker som en mindre gruppe har - som vanskelig kan vises på en statistikk).

Gammel 10-09-14, 15:21   #3
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 318
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

(Også vil jeg på generell basis minne folk om at kvalitativ forskning ikke handler om å finne en fasit, men tanker som en mindre gruppe har - som vanskelig kan vises på en statistikk).

13 intervjuer er et godt grunnlag for å få frem hva slags resonnementer og logikker som kan forklare og belyse en slik praksis. Jeg tenker det er svært relevant og viktig, ikke minst fordi det finnes mange eksempler på at praksiser som starter som begrensende fenomener i et lite og priviligert segment av befolkningen etterhvert sprer seg og blir mer utbredt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:30   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Tror du det? Det er ganske mange millionærer som tjener mer enn 3-4 mill i året i dette området. Det sier jo sitt at Holmenkollen har en av få fulltidsansatte tennistrenere (på dagtid), og at Snarøya har et knallsterkt Kvinne- og familielag, som gjør haugevis for nærmiljøet (fordi så mange kvinner har tid).

Jeg vet om tilfeller med helikoptertur for bursdagsgjestene i 10-årsdag og storband, servitører + blomsterdekoratører på den ordinære årlige hagefesten for venner og kjente. Interiørarkitekter som leies inn for å sy hyttegardiner (i dyrt stoff) i et festlig tema til én bestemt fest - og deretter tas de ned. Dette er jo en økonomi som ikke likner i nærheten av hva andre jeg kjenner i finansmiljøet tjener, selv om de også tjener 1-5 mill (hvis jeg skulle ha tippet).

Jeg tror det er mange som tjener såpass bra, at 13 intervjuobjekter på langt nær ikke er i nærheten av alle. Når det er sagt, så er gruppen selvsagt liten Jå landsbasis. Jeg synes det er interessant at det forskes på denne gruppen, siden de i stor grad holder seg for seg selv.

Jeg vet alt det du skriver over, Pelle - jeg tror ikke at de tretten er de eneste med veldig høye inntekter - min innvending er at mange av dem som virkelig topper listene over inntekter og forumer faktisk IKKE velger å være hjemme, selv om de er damer og har mye penger. Og at utvalget med 13 superrike elitemødre som ikke jobber på tross av høy utdanning, kan være i nærheten av maksimumsutvalget - fordi de andre ikke har valgt slik.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 21:42   #5
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes dette er veldig interessant forskning. Jeg er ikke så opptatt av akkurat hvor mange dette gjelder, mer utsagnene som kom frem der. Jeg synes det er spennende at disse mødrene ønsker å vie så mye tid til barna sine - jeg er litt der selv. (ikke fordi vi er rike, men fordi vi jobber mindre og forbruker ekstremt lite for å få mer tid med barna). Bare så synd at i de familiene som er beskrevet er kun kvinnen hjemme. Barna har i realiteten kun en helgepappa.

Jeg er veldig opptatt av at feminismen på mange måter har slått feil ut - var det 2 fulltidsansatte stressa foreldre man tenkte var det ideelle familielivet på 70-tallet? Var det ønskelig med barnehage fra ungene er 1 år, samvær med egne barn mellom kl.17 og kl.19, og så jobbing til seint på kveld?

Jeg leste nylig boken "Er jeg fri nå" av Linn Stalsberg. Hun skriver mye om disse temaene. Var det dette vi ønsket oss da vi krevde likestilling? Gjør det oss lykkelige å få jobbe like mye som mannen? Hva om begge jobbet litt mindre? Jeg er for 6 timers arbeidsdag for begge kjønn. Men nå kupper jeg kanskje tråden....

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.