|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
heimføing
|
Om eliteforeldreDebattinnlegg fra professor Willy-Tore Mørch:
Forskeren han referer til er sosiolog Helene Aarseth og en sak i Aftenposten om temaet. Jeg får dessverre ikke linket til den siden jeg har brukt opp kvota mi. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om eliteforeldreHer er intervjuet med forskeren, som jeg opplever som mer nyansert enn den ganske dustete spissformuleringen
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om eliteforeldreJeg leste denne i går og satt igjen med konklusjon om at dette må være et svært lite mindretall av norske kvinner, selv om fenomenet visstnok er økende. Jeg tror det er forbeholdt noen "lommer" i områder av Oslo Vest, Bærum og sikkert noen få andre steder i landet, men totalt sett så gjelder vel ikke dette så veldig mange?
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Om eliteforeldreTenker det samme som Lisa. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om eliteforeldreJeg har lest artiklene i Aftenposten, og det jeg lurer på er hvor mange familier det er snakk om totalt sett. Det kan umulig være særlig mange?
|
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: Om eliteforeldreFor øvrig var det en veldig lang reportasje i VGs søndagsmagasin om finansfamilier med hjemmeværende mødre - den tangerte litt av det samme.
|
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
Sv: Om eliteforeldreHun har snakket med 13 familier.
|
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Sv: Om eliteforeldre
Kanskje vi trenger en å ta liten diskusjon om samfunnsvitenskapelig forskning?
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om eliteforeldreI første omgang tenker jeg at dette er et veldig marginalt problem.
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om eliteforeldreJeg kjenner til noen, men jeg bor midt i området der det nok finnes mest. I de fleste tilfellene jeg kjenner til så har kvinnen også mye penger fra sin familie og jeg tror at hun dermed har valgt å ikke jobbe ettersom hun ikke økonomisk trenger det for pensjon osv. Jeg tror også at dette er et veldig lite fenomen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Off the map.
|
Sv: Om eliteforeldreJeg innrømmer glatt at jeg nok hadde tenkt over behovet for å jobbe 100% dersom mannen hadde tjent 10 millioner i året. Men noe hadde jeg nok jobbet, for å "gå hjemme" hadde jeg kjedet meg noe veldig.
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Om eliteforeldreJeg tror også at dette er et ganske marginalt fenomen. Jeg kjenner flere kvinner fra eliten/toppen av skattelistene, og de jeg kjenner er høyt utdannet og i jobb, alle sammen. Jeg tenker at utvalget til forskeren er svært lite (13) og at vi mest sannsynlig har lest om dem alle sammen i avisen - jeg tror at hun har snakket med nesten hele populasjonen (alle det gjelder). Men jeg vet jo ikke.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Vaklende
|
Sv: Om eliteforeldreDer jeg leste var det påpekt at dette med å oppfatte verden som et skummelt og hardt sted man ønsket at barna skulle skjermes fra I en stund var faktisk noe denne elitegruppen og arbeiderklassen hadde til felles, Det var middelklassen, og spesielt akademikerne, som var unntatt dette. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Akkurat det syns jeg var interessant også. Lurer på hvorfor?
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er veldig begeistret for kvalitativ forskning og synes det er bra å få dybdebeskrivelser av ting - men kvalitative studier som denne, er ikke særlig generaliserbare, og skal ikke brukes slik heller. Å trekke slike slutninger, er å dra det ganske langt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#18 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Sv: Om eliteforeldreJeg er helt overbevist om dette fenomenet kommer til å bre mer og mer om seg, og syns forskningen er betimelig og interessant.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg vet alt det du skriver over, Pelle - jeg tror ikke at de tretten er de eneste med veldig høye inntekter - min innvending er at mange av dem som virkelig topper listene over inntekter og forumer faktisk IKKE velger å være hjemme, selv om de er damer og har mye penger. Og at utvalget med 13 superrike elitemødre som ikke jobber på tross av høy utdanning, kan være i nærheten av maksimumsutvalget - fordi de andre ikke har valgt slik.
|
|
|
![]() |
|
|