Sv: Om eliteforeldre
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Jeg tenker at utvalget til forskeren er svært lite (13) og at vi mest sannsynlig har lest om dem alle sammen i avisen - jeg tror at hun har snakket med nesten hele populasjonen (alle det gjelder). Men jeg vet jo ikke.
Tror du det? Det er ganske mange millionærer som tjener mer enn 3-4 mill i året i dette området. Det sier jo sitt at Holmenkollen har en av få fulltidsansatte tennistrenere (på dagtid), og at Snarøya har et knallsterkt Kvinne- og familielag, som gjør haugevis for nærmiljøet (fordi så mange kvinner har tid).
Jeg vet om tilfeller med helikoptertur for bursdagsgjestene i 10-årsdag og storband, servitører + blomsterdekoratører på den ordinære årlige hagefesten for venner og kjente. Interiørarkitekter som leies inn for å sy hyttegardiner (i dyrt stoff) i et festlig tema til én bestemt fest - og deretter tas de ned. Dette er jo en økonomi som ikke likner i nærheten av hva andre jeg kjenner i finansmiljøet tjener, selv om de også tjener 1-5 mill (hvis jeg skulle ha tippet).
Jeg tror det er mange som tjener såpass bra, at 13 intervjuobjekter på langt nær ikke er i nærheten av alle. Når det er sagt, så er gruppen selvsagt liten på landsbasis. Jeg synes det er interessant at det forskes på denne gruppen, siden de i stor grad holder seg for seg selv.
(Også vil jeg på generell basis minne folk om at kvalitativ forskning ikke handler om å finne en fasit, men tanker som en mindre gruppe har - som vanskelig kan vises på en statistikk).