Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Jeg synes selvsagt det er ubehagelig å møte meg selv i døra med rasistiske holdninger. Det er noe av det som er aller mest tabu for folk som anser seg selv som moderne, oppegående, tolerante anti-rasister. Likefullt skjer det av og til, selv om det er velment, og selv om man ikke først tenker på det som rasisme. Jeg tror at det å kunne stoppe opp, ta tak i det, selv om det føles ubehagelig, og selv om man ikke mente det, er den beste vaksinen mot mer rasisme. Og om barn kan lære seg å reflektere over dette, innrømme overfor seg selv at de har gjort noe galt selv om det føles ubehagelig, får man en god lærdom med seg videre. Å lære at ja, det var feil, og ja, det gjør vondt å erkjenne at man har gjort noe feil, men det er greit og man går videre og har lært.
Dette syns jeg var godt skrevet. Det hender jeg tar meg selv i rasistiske tanker også, og da er det veldig nyttig at jeg kan gjenkjenne det som nettopp det, og kjefte på meg selv. På samme måte som jeg av og til kan tenke skikkelig urimelig om hva som er min feil og andres feil, og må kjefte på meg selv der også. Ganske ofte, faktisk.
Det er ikke sikkert guttene mente det som rasistisk heller, men det betyr ikke at det ikke var det.