Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 20:24   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg tenker også at dette i tillegg til å være respektløs og dårlig oppførsel, også lett kan oppfattes dit hen at rasisme er et element. Og da mener jeg ikke at barna ER rasister, sånn på generell basis.

Men jeg er også litt overrasket hvis rasisme er et begrep femteklassinger overhodet ikke aner noe om. Det bør de ihvertfall få vite litt om jo før jo heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:43   #2
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men jeg er også litt overrasket hvis rasisme er et begrep femteklassinger overhodet ikke aner noe om. Det bør de ihvertfall få vite litt om jo før jo heller.

Presisert litt tidligere i tråden. De har lært om hva rasisme er i teorien, men jenta mi hadde ihvert fall problemer med å se at det som skjedde i klassen hadde noen sammenheng med hvilken rase eller kultur læreren hadde. Hun hadde ikke vanskeligheter med å se at det var slemt og tankeløst og respektløst.
Vi har pratet om det, det var ikke vanskelig.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 20:55   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Måten du definerer rasisme er ganske gammeldags, Him. Det som betegnes som rasisme i dag er mer eller mindre basert på FNs definisjon på rasisme fra 1966 og går på kultur, opprinnelse og etnisitet. Så jeg syns det er litt snodig at du definerer rasisme som du gjør.

Det kan godt hende. Det er jo nettopp fordi jeg oppfatter ordet som utdatert og gammeldags at jeg opplever det som "feil" i en moderne dialog. Jeg tittet i store norske leksikon nå, og de definerer det du nevner som moderne rasisme eller nyrasisme - må innrømme at jeg aldri har hørt om noen av delene (og moderne rasisme, synes jeg høre helt snålt ut, mest sannsynlig fordi jeg oppfatter moderne som et positivt ord, men det jo en helt annen sak). Synes du at sexisme er et greit ord å bruke? (ble bare nysgjerrig)

Gammel 03-11-14, 20:58   #4
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg syns dette går fullstendig uakseptabel oppførsel, men eg syns ikkje det var rasistisk. Mobbing syns eg er meir dekkande.
Eg er heilt einig med Imma i at rasisme-begrepet har blitt litt utvatna.

Gammel 03-11-14, 21:36   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes feks i Norge i dag har vi ikke fordommer basert på utseende (mørkhudet), men fordommer basert på opprinnelsesland (somaliere) og eller etnisitet (rom folket).

Det er det jeg har uthevet som jeg reagerer på. Du mener det ikke finnes fordommer basert på utseende. Det mener jeg er feil. Folk kommer ikke inn på utesteder fordi de har "feil" farge på huden. F.eks.

Nå er jeg uenig med deg i din definisjon av rasisme også, men det er altså utsagnet over jeg synes er merkelig.

Gammel 03-11-14, 21:38   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er det jeg har uthevet som jeg reagerer på. Du mener det ikke finnes fordommer basert på utseende. Det mener jeg er feil. Folk kommer ikke inn på utesteder fordi de har "feil" farge på huden. F.eks. .

Ja, det var klønet uttrykt. Jeg mener da altså at rasisme basert på hudfarge er et mye mindre problem, enn fordommer basert på feks etnisitet.

Gammel 03-11-14, 20:59   #7
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Ungene fleipet vel med måten ting ble sagt på (lydene, uttalen, toneleiet, etc.), uten at det lå noe mer bak enn som så? Jeg har i hvert fall ikke grunnlag for å si at det lå noe mer bak, og i så fall synes jeg det er utrolig respektløst, men ikke rasistisk. Men svært respektløst, altså, og det hadde bekymret meg som mor.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.