|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Jeg tenker også at dette i tillegg til å være respektløs og dårlig oppførsel, også lett kan oppfattes dit hen at rasisme er et element. Og da mener jeg ikke at barna ER rasister, sånn på generell basis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Presisert litt tidligere i tråden. De har lært om hva rasisme er i teorien, men jenta mi hadde ihvert fall problemer med å se at det som skjedde i klassen hadde noen sammenheng med hvilken rase eller kultur læreren hadde. Hun hadde ikke vanskeligheter med å se at det var slemt og tankeløst og respektløst.
![]() |
#3 |
Leser
|
Det kan godt hende. Det er jo nettopp fordi jeg oppfatter ordet som utdatert og gammeldags at jeg opplever det som "feil" i en moderne dialog. Jeg tittet i store norske leksikon nå, og de definerer det du nevner som moderne rasisme eller nyrasisme - må innrømme at jeg aldri har hørt om noen av delene (og moderne rasisme, synes jeg høre helt snålt ut, mest sannsynlig fordi jeg oppfatter moderne som et positivt ord, men det jo en helt annen sak). Synes du at sexisme er et greit ord å bruke? (ble bare nysgjerrig)
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Eg syns dette går fullstendig uakseptabel oppførsel, men eg syns ikkje det var rasistisk. Mobbing syns eg er meir dekkande.
![]() |
#5 |
This is normal!
|
Det er det jeg har uthevet som jeg reagerer på. Du mener det ikke finnes fordommer basert på utseende. Det mener jeg er feil. Folk kommer ikke inn på utesteder fordi de har "feil" farge på huden. F.eks.
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Ja, det var klønet uttrykt. Jeg mener da altså at rasisme basert på hudfarge er et mye mindre problem, enn fordommer basert på feks etnisitet.
![]() |
#7 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Ungene fleipet vel med måten ting ble sagt på (lydene, uttalen, toneleiet, etc.), uten at det lå noe mer bak enn som så? Jeg har i hvert fall ikke grunnlag for å si at det lå noe mer bak, og i så fall synes jeg det er utrolig respektløst, men ikke rasistisk. Men svært respektløst, altså, og det hadde bekymret meg som mor. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|