Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det er vel heller usannsynlig at du opplever noen av delene, tenker jeg.
Jeg refererer til ting jeg leser i samfunnsdebatten.
Opprinnelig lagt inn av Teofelia
Det gjør ikke jeg heller, men alle jeg kjenner som er mørke i huden, er temmelig klare på at det absolutt finnes rasisme og fordommer som utelukkende går på utseende i Norge. Og siden de trolig har et mye bredere erfaringsgrunnlag enn meg, antar at jeg at de har rett i det.
Det er klart at folk sine personlige opplevelser teller, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at personer sine subjektive opplevelser er den "korrekte oppfattelsen" av virkeligheten. For meg er dette likestilt med å si at feks min opplevelse av sykehuset er en allemgyldig betraktning. Opplevelsen min er selvfølgelig reell og viktig for meg, men den er ikke en fasit på hvordan sykehuset er.
Opprinnelig lagt inn av Teofelia
Også syns jeg det er merkelig å si at fordommer eller rasisme er mer bunnet i religion enn hudfarge, siden det vanligvis er hudfargen som gjør at en person blir stemplet som muslim.
Det kan jo like gjerne være kleskoden? Jeg antar at folk med hijab er muslimer, ikke at folk med mørkere hudfarge er muslimer.