|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Jeg refererer til ting jeg leser i samfunnsdebatten.
Det er klart at folk sine personlige opplevelser teller, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at personer sine subjektive opplevelser er den "korrekte oppfattelsen" av virkeligheten. For meg er dette likestilt med å si at feks min opplevelse av sykehuset er en allemgyldig betraktning. Opplevelsen min er selvfølgelig reell og viktig for meg, men den er ikke en fasit på hvordan sykehuset er.
Det kan jo like gjerne være kleskoden? Jeg antar at folk med hijab er muslimer, ikke at folk med mørkere hudfarge er muslimer.
![]() |
#2 |
intro
|
Enig. Det gir meg assosiasjoner til Espen Eckbo-figuren Rino - "du sa det var på håret, hæ?! Mobber du meg fordi jeg er skalla, hæh?"
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
Når det gjelder rasisme, så kan jeg ikke se at noe annet teller enn nettopp folks subjektive opplevelser. Hva annet skal man liksom måle rasisme i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
Antallet som blir berørt?
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Jeg tror faktisk det er svært få som tolker rasisme på denne snevre måten du gjør det på. Jeg er faktisk litt sjokkert over tolkningen din.
![]() |
#6 |
Leser
|
Jeg opplever det som veldig merkelig at når jeg står frem som uvitende, så er dette kritikkverdig? Det er rart at manglende kunnskap hos meg blir fremstilt som noe jeg "tolker". Enten kan man noe eller så kan man ikke noe. Det at jeg skrev noe før jeg fikk korrigering, kan da umulig være sjokkerende? (Og du kan selvfølgelig hevde at dette er allmennkunnskap, noe jeg burde ha vært klar over, at det ikke er mulig å være uvitende. Og da kan jeg jo svare på forhånd: Det kan godt hende dette er allmennkunskap og noe jeg burde vært klar over. Men jeg kan - egenerfart!! - bevise at det er fullt mulig å være uvitende om det.
![]() |
|
|