|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Jeg mener at det fremdeles eksisterer hudfargebasert rasisme, altså. Men at rasime idag favner bredere enn kun rase eller hudfarge. Men jeg tror veldig mange oppriktig mener at intelligensen synker med økt pigmentering.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Hvem besitter definisjonsmakten her? Har den krenkede alltid definisjonsretten i slike spørsmål? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Leser
|
Ja, jeg tror ikke det er ikke-eksisterende. Men jeg mener at fordommer basert på opprinnelsesland og etnisitet er mye mer vanlig og også mer legitimt å uttrykke. (og det er jo derfor jeg ser det, jeg orker ikke å henge i feks kommentarfeltene på nettaviser)
![]() |
#64 |
This is normal!
|
Det er det jeg har uthevet som jeg reagerer på. Du mener det ikke finnes fordommer basert på utseende. Det mener jeg er feil. Folk kommer ikke inn på utesteder fordi de har "feil" farge på huden. F.eks.
![]() |
![]() |
#65 |
Glamorøs
|
Nei, jeg mener ikke alltid at den krenkede har rett. Men jeg er uenig i at motivasjonen må være rasistisk for at handlingen skal være det.
![]() |
#66 |
Leser
|
Ja, det var klønet uttrykt. Jeg mener da altså at rasisme basert på hudfarge er et mye mindre problem, enn fordommer basert på feks etnisitet.
![]() |
#67 |
|
Det er jeg enig i. Det finnes mange utsagn som er åpenbart rasistiske selv om ikke motivasjon er rasistisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Leser
|
Jeg er jo temmelig pragmatisk anlagt og for meg hadde det viktigste i denne konkrete situasjonen vært å formidle at det er galt å "fyre opp" andre som erter eller gjør narr av andre. Tror jeg ikke ville ha fokusert på rasismebiten overhode, da jeg synes det er feil uansett, og ved å fokusere på at man ikke skal "heie" på de som erter, så får man en mye "bredere" tilnærming.
![]() |
#69 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Jeg forstår ikke helt dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?De hadde nok tullet samme hvordan hun så ut og hvor hun kom fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Det har vært en veldig slitsom dag etter noen veldig slitsomme uker, men er det bare jeg som humrer litt av overskriften? Rasisme eller dårlig oppførsel?
![]() |
![]() |
#72 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Beklager om det fikk deg til å tro at jeg ikke anser rasisme som dårlig oppførsel. Det var ikke min mening. Bare klønete.
![]() |
#73 |
Leser
|
Rasisme er ikke det samme som mobbing. Og mobbing er ikke det samme som erting, så jeg kan godt forstå behovet for å uttrykke seg presist.
![]() |
#74 |
Pauset
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Jeg funderte litt mer på dette i dag, og i i rasismebegrepet (slik jeg har forstått det) så ligger det vel en bevisst (eller ubevisst tanke) om at noen mennesker er bedre enn andre (noen raser hadde andre egenskaper enn andre), og at man kunne forskjellsbehandle ut fra dette. At noen står over andre, og man ilegger andre (som gruppe) felles negative egenskaper. Rasisme framstår for meg som noe som stikker dypere. En overbevisning om overlegenhet. Sist redigert av Dronningen : 04-11-14 kl 09:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?En grøft som det også er lett å gå i er den snillistiske rasismen. Den er godt beskrevet av Are Kalvø i "Kunsten å være neger." |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Bedreviter
|
Det er vel heller usannsynlig at du opplever noen av delene, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
maler
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Noe av den vanligste og mest graverende rasismen ser man i fraser som "jeg er ikke rasist, men....".
![]() |
#78 |
Leser
|
Jeg refererer til ting jeg leser i samfunnsdebatten.
Det er klart at folk sine personlige opplevelser teller, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at personer sine subjektive opplevelser er den "korrekte oppfattelsen" av virkeligheten. For meg er dette likestilt med å si at feks min opplevelse av sykehuset er en allemgyldig betraktning. Opplevelsen min er selvfølgelig reell og viktig for meg, men den er ikke en fasit på hvordan sykehuset er.
Det kan jo like gjerne være kleskoden? Jeg antar at folk med hijab er muslimer, ikke at folk med mørkere hudfarge er muslimer.
![]() |
#79 |
Pauset
Eh nei, det skal vel godt gjøres, men antrekk antagelig kan vel av og til gi et pekepinn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
intro
|
Enig. Det gir meg assosiasjoner til Espen Eckbo-figuren Rino - "du sa det var på håret, hæ?! Mobber du meg fordi jeg er skalla, hæh?"
![]() |
![]() |
|
|