|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Vår gutt blir mobbet, og vi er på kalenderårets andre enkeltvedtak. Jeg kjenner han så godt igjen i Odin-reportasjen at det gjør vondt.
|
|
|
#62 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Eksempel, for øvrig, om ikke-akseptert adferd jeg fikk rapportert om min 12-åring (en gutt jeg fikk følgende skriftlige tilbakemelding om fra skolen nå: "Grei gutt" "snill mot alle" "omsorgsfull" "passer godt på de små" "har skjønt fair play og bringer med seg gode verdier derfra inn i gymmen på skolen" "oppfører seg alltid ordentlig", etc.):
|
|
|
#63 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Man kan aldri vite med hundre prosent sikkerhet, men jeg snakker mye med ungene om hvordan de har det på skolen, om hvordan det er i klassen og om hvem som leker med hvem. Og jeg spør også om hvordan konkrete medelever, som jeg vet har noen ekstra utfordringer, har det. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er så rystende inn i margen å lese om det gutten din gjennomgår også, Stine-mor. Jeg håper inderlig det blir tatt tak i. Jeg oppfatter det som at dere har møtt mange problemer i dialog med skolen, og hva hjelper enkeltvedtak når det ikke blir noe bedre ... Jeg håper at medeleven som forårsaket hjernerystelsen ikke slipper helt lett unna en så alvorlig sak, både som enkelthendelse og evt. i rekken av alt annet. Åh, jeg blir så sint så sint og fryktelig lei meg.
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg tok opp Odinsaken i niendeklassen min i dag. Vi snakket om fysisk og psykisk mobbing og om hva gutten hadde opplevd, men da vi kom til at det var moren hans som fant ham knakk læreren sammen, gitt, så vi kom aldri videre. Jeg fikk i alle fall oppfordret alle til å lese artikkelen. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
I farta ...
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er bra at denne ufattelig triste saken brukes aktivt til å drøfte hvordan mobbing ødelegger mennesker og til å reflektere rundt egen atferd, både hos foresatte, elever og lærere. Det gjør sterkt inntrykk når mobbingen tar form av en konkret historie, med et ansikt og et navn. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
I farta ...
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er så trist å høre at dere ikke kommer noen veg med situasjonen til gutten din, Stinemor |
|
|
|
|
|
#68 |
|
maler
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det jeg synes er litt vanskelig er hva man kan forvente av andre barn, foreldre og av skolen. Fravær av plaging - den er udiskutabel, men det er vel ofte like mye det å ikke være inkludert, ikke oppleve at man er verdsatt, ikke ha noen venner som er vanskelig og skader selvfølelsen langt oppi voksen alder. Hvor mye kan man kreve av barn når det gjelder inkludering og vennskap? Og hvordan hjelper man barn med å se og gjøre det som skal til for at alle har det bra? Jeg har unger i begge ender av hierarkiet og synes ikke dette er enkelt.
|
|
|
#69 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Redigert Sist redigert av Dronningen : 13-11-14 kl 00:11. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg fikk meg liten vekker under reunion med grunnskolen der en av jentene forteller om hvor tøft det var å komme som ny i klassen vår og hvor ufine mange av oss var. Jeg ble sittende som et spørsmålstegn for min opplevelse av henne var som en av de mest dominerende i klassen, den som i stor grad hadde definisjonsmakten ifht hvem som var kul, og hvem som ikke var det.
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Så klart jeg gjør det, og er obs på hvordan mine barn oppfører seg mot andre. Begge mine barn har blitt mobbet - og har kommet ut av det noenlunde greit. Det kan føre til at de får høyere terskel for å plage andre, eller det kan føre til at de "endelig" kan hevde seg med å "endelig" ikke være den som blir plaget, men som kan være kjip med andre. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Epikur
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er nettopp det, Dronningen. Hvem ville akseptert at noen behandlet oss slik i nabolaget eller på jobben? Når min datter for en tid tilbake fikk seg en rett på trynet og det skulle håndteres med en unnskyldning og litt prat?
|
|
|
#73 |
|
This is normal!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)
![]()
|
|
|
|
#74 |
|
flisespikker
|
Nå sporer jeg litt av, men jeg ble så overrasket over dette utsagnet at jeg måtte gå tilbake og gjenlese den tråden du nevner, for det var ikke sånn jeg husket den i det hele tatt. Og jeg kan fremdeles ikke se at det er dette som er innholdet i tråden. Jeg blir faktisk litt grinete selv av å se diskusjonen avfeid på denne måten - jeg synes ikke det var noen i den tråden som sa noe negativt om empati, selv om en del av brukerne ikke definerte seg selv som spesielt empatiske.
|
|
|
#75 |
|
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)... og nettopp den idéen om at "barn som står stødige i seg selv og er empatiske mobber ikke " er nettopp det som gjør at de "sterke" mobberne, de som har mange venner, som fungerer godt på skolen, som er "teachers pet" - de blir ikke "tatt". Fordi det er så himla utenkelig. Fordi de er så snille og gode. (Mot noen? Ja, definitivt.) |
|
|
|
|
|
#76 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg har lest artikkelen, og det er grusomt vondt.
|
|
|
#77 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Ja.
|
|
|
#78 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Oh yes.
|
|
|
|
#79 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror dette stikk i strid med det som anbefales i dag, faktisk. Med mindre det er snakk om enkeltepisoder mellom barn som er forholdsvis likeverdige i styrke og sosial status. Det anbefales ikke ved langvaring mobbing eller grove mobbe- eller voldsepisoder. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
Jeg skal svare deg i den andre tråden.
Det har gått galt på så mange plan. Skolen, hyppig lærerskifte, kommunikasjon ansatte imellom, kompetanse i hvordan man bør handle i slike saker.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|