Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Jeg tror på Gud og har gjort det en del år. Det var en tid jeg ikke trodde på Gud, men det var nesten mer på trass. Jeg var såpass anti at jeg i grunnen tror at jeg trodde da også.
Jeg klarer ikke å velge bort troen. Troen handler om hvem jeg er og om at den har grepet meg.
Jeg er også rasjonelt anlagt og har aldri sett noen motsetningsforhold mellom tro og moderne naturvitenskap. Jeg tror på Gud som skaper, befrier og livgiver, men ikke i motsetning til evolusjon og naturlover, men i evolusjon og naturlover.
Det hender jeg tviler og det hender at jeg ikke synes det å tro er særlig stas. Enkelte ganger opplever jeg at folk omtaler troende som dumme mennesker og jeg synes ikke det er spesielt kult. Jeg kjenner likevel ikke at jeg kan velge troen bort. Den er der. Den betyr mye for meg.
Noe av det som er viktig i min tro er paradoksene. Inkarnasjonens paradoks, at det hellige møter det alminnelige er noe av det som griper meg.
Jeg har også hatt sterke opplevelser av gudsnærvær, men også opplevelser av at Gud ikke er nær.
Mange spørsmål, men troen er der.
|