|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Dette er ikke et "erru helt teit, eller?"-spørsmål, men derimot et genuint spørsmål til dere som har en tro. Jeg tror selv på Gud, eller rettere sagt en gud. Jeg kan/vil ikke kalle meg selv kristen, har ikke hatt noen som helst form for religiøs opplevelse og har ofte fundert på hva troen min er basert på. Jeg tror det er barnetroen jeg på et eller annet hvis ikke har klart å gi slipp på. Jeg var mye sammen mormor i barndommen, og hun var frelst og veldig aktiv i pinsemenigheten. Jeg beundret henne masse, og hun påvirket meg i stor grad. Men samtidig husker jeg at jeg fra veldig ung alder stilte meg undrende til og var negativ overfor mange av de tingene hun trodde på. Så jeg var egentlig veldig flink til å "tenke sjæl" fra tidlig av.
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Godt spørsmål.
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg skal ikke spamme tråden altså - Jeg sier at jeg har forsøkt å tro på Gud - men at jeg ikke helt får det til - MEN i samme åndedrag kan jeg si at jeg ikke tør å innrømme at jeg ikke tror på Gud, fordi jeg er redd for at den guden jeg ikke tror på skal straffe meg - eller noe sånn.
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
![]() |
#5 |
Har tro på forbedring
|
Ja, det gjør jeg også - og om jeg tenker meg scenarioet "Che mister kontroll på bilen og er redd for å krasje", så ser jeg for meg at det vil være "naturlig" for meg å rope "Guuuuud, hjelp meg!" - Om jeg så evt kommer til å rope på Gud vet jeg ikke altså, men jeg ser for meg at jeg potensielt kunne ha gjort det i alle fall.
![]() |
#6 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Det blir som den allegorien med at din mor/far står nederst i mørk trapp og sier "Hopp, jeg tar i mot deg!", og så gjør du det - selv om du ikke kan se at det står noen der.
![]() |
#7 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Fordi det fungerer som eit fundament i livet mitt. Ei kilde til glede, styrke og trøst. Eg har alltid trudd, og har ei tro med lite tvil i. :enkel:
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg tror jeg må si fordi jeg ikke kan la være. Jeg vil ikke si jeg har en sterk tro, jeg har også mye tvil (dog ikke på om Gud eksisterer), men jeg har opplevd mye som gjør det vanskeligere for meg å ikke tro. Jeg er troende, men veldig lite religiøs av meg. Forøvrig ble jeg kristen i 20-årsalderen, etter å ha definert meg som ateist og vokst opp i et ateisthjem.
Sist redigert av Niobe : 20-11-14 kl 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
This is normal!
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg kjenner igjen mye av det du beskriver, Divine. Jeg tror jeg kan kalle meg sterk i tvilen. Den rasjonelle skeptikeren i meg mener tro og religion er veldig vanskelig å forholde seg til. Likevel tror jeg det finnes en gud. Når jeg ser på naturen rundt meg med mangfoldet i blomster, planter, dyr osv., tenker jeg at dette ikke bare er survival of the fittest, men at det finnes en gud med estetisk sans og god sans for humor. (H*n hadde en spesialt god dag da f.eks. surikatene ble skapt.
![]() |
![]() |
#10 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Eg er agnostikar av den ekle grunn at eg har ei viss form for tru som eg ikkje klarer å rasjonalisere. Analytisk anlagt som eg er så har eg store problem med å tru systematisk når alle religionar har så store logiske bristar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Mens jeg er akkurat motsatt. Jeg syns alt i naturen og rundt oss henger så bra sammen, at en gudeskikkelse rett og slett ikke passer inn i sammenhengen.
![]() |
#12 |
Textrovert
|
Der oppsummerte du veldig bra mine tanker og følelser også.
![]() |
#13 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg tenker som deg, noko som får meg til å tenke at skilnaden mellom å "tru" og å "ikkje tru" kanskje er tydelegare på papiret enn i praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
www.bomulls.no
|
Her er vel jeg også. Jeg tror mer på the big bang alt i alt og kjemi/fysikk, men jeg er også der at jeg ikke tør påstå hverken det ene eller det andre fordi det er så mye mellom himmel og jord vi ikke vet hva er eller kan identifisere med sikkerhet.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Det jeg ikke kan fatte og begripe, er denne motsetningen mellom tro og vitenskap. I min verden utelukker de ikke hverandre i det hele tatt.
![]() |
#16 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg har desverre rasjonalisert bort troen min, og jeg savner den. Jeg savner den tryggheten jeg følte at den gav, og jeg savner særlig troen på et liv etter døden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg er dels enig med deg i det altså, Divine, at det ene ikke trenger utelukke det andre. Jeg er bare så irriterende rasjonell til tider.
![]() |
#18 |
Crazy Cat Lady
|
Jeg, som er utdannet evolusjonsbiolog, ser helt andre ting enn deg når jeg ser mangfoldet i naturen. Jeg ser arter som over millioner av år har utviklet seg for å best tilpasse seg et miljø i endring. Jeg kjenner til hvilke evolusjonære mekanismer som beviselig har ført arter mot forandring eller utslettelse. Jeg har studert etologi og fylogeni, jeg vet hvordan slektskap mellom alt liv på jorda henger sammen, og jeg kan ikke skjønne at med all den vitenskapen som finnes rundt temaet evolusjon, så finnes det fremdeles kreasjonister.
![]() |
![]() |
#19 |
På vei
![]() Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg har nok en lik bakgrunn som deg Divine, på dette. Barnetro, frelste besteforeldre, osv. En opplevelse fra barndommen var veldig sterk, og den er noe av fundamentet mitt for litt av det jeg tror på i dag. Min mormor døde da jeg var 7-8 år gammel, og jeg var veldig lei meg og savnet henne. En dag, det var på sensommeren, ruslet jeg og farmor nedover jordene hjemme og vi snakket om dette. Da sa hun til meg at mormor var i himmelen, hadde det bra og at jeg en dag skulle få treffe henne igjen. På barnlig vis trodde jeg på det, slik var det, jeg skulle få treffe henne igjen. Hun var ikke borte for alltid. Det var som en tung bør ble løftet fra meg i det øyeblikket, sorgen forsvant og i stedet begynte jeg å se fram til å treffe henne igjen en gang i framtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
Jeg er overhodet ikke religiøs, men jeg kan fint se for meg mange former for gudstro som er utmerket forenlig med moderne vitenskap. (Og jeg kjenner da også flere dypt religiøse, men glimrende forskere.) Det er jo stort sett ortodoks skrifttrohet som kommer i veien der, ikke egentlig den religiøse holdningen.
![]() |
|
|