Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-14, 09:49   #41
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Ut fra egen erfaring, så vokste jeg opp i et fattig hjem. Da jeg var 10 år, bodde vi en periode i en tyskerbrakke uten bad og wc. Det var en kaldvannskran og utslagsvask, vann ble varmet på komfyren.

Mamma skaffet litt inntekt på å vaske for eldre. Disse ga henne klær som deres egne barn hadde brukt, men som barnebarna ikke ville ha. Jeg ble mobbet når jeg kom på skolen i grønne cordfløyelsbukser med sleng. Ble jeg glad når mamma kom hjem etter disse vaskerundene? Å nei, jeg husker jeg kastet klærne på gulvet og gråt. Men jeg hadde ikke noe bedre å bruke. Jeg hatet brukte klær og eldre mennesker i den perioden. Kom noen av de på besøk, strøk jeg på dør. Jeg hadde ellers blitt tvunget til å takke pent og hykle takknemlighet. Unnskyld at jeg snakker så direkte. Men jeg var et rasende og ulykkelig barn. Jeg sydet av sinne og over hvor urettferdig verden av fra jeg ble stor nok til å sammenligne hva andre hadde opp imot meg.

Men hadde jeg fått pent brukt blå stretchdongeri, så hadde jeg hoppet av glede.

Jeg tenker dette kom av at disse menneskene hadde vokst opp under krigen, hvor hele klær var status. For de, så ga de bort noe flott.

Men når jeg leser i dag hva Freetex finner i pent innpakkete gaver, så lurer jeg på hva voksne folk tenker. Det må være en form for forakt, tankegangen at mottakeren har så lite at de blir glad for alt. Eller så er de stokk dumme. Verden forandrer seg ikke.

Mine barn og jeg går i brukt tøy og kjøpt tøy. Men jeg kan velge nå og det gjør hele forskjellen. Vi liker loppemarked, og jeg plukker med meg pent brukte klær og barna finner seg leker.

De som gir nye klær som er bomkjøp og pent brukte klær og leker synes jeg skal fortsette med det. Til Jul bør barn få nye ting. Ikke pakke opp en pen pakke med noe brukt. Ellers i året bør de og foreldrene kunne se hva som er tilgjengelig og velge selv.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 00:40   #42
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes også det er innmari kjipt gjort at de som aldri får noe nytt, skal være "ansvarlige" for samvittigheten til de som har i overflod.

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Jeg må innrømme at jeg blir så usikker i slike saker som dette.

Jeg syns det er helt forferdelig at det finnes barn i Norge (for ikke å snakke om i utlandet) som har foreldre som ikke har råd til å kjøpe julegaver. Men er det mitt personlige ansvar? Jeg betaler forholdsvis mye skatt. Jeg gir penger hver måned til flere veldedige organisasjoner. Og jeg gir arvetøy og pent brukte leker og bøker videre til folk jeg vet setter stor pris på dette.

Det gir meg bedre samvittighet. Mener du å si at det er feil, Input? At jeg er kjip?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 00:41   #43
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Når det er sagt - selvsagt pakker man ikke inn ødelagte ting! Selvsagt ikke. Folk som gjør slikt er idioter.

Gammel 02-12-14, 08:07   #44
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Jeg må innrømme at jeg blir så usikker i slike saker som dette.

Jeg syns det er helt forferdelig at det finnes barn i Norge (for ikke å snakke om i utlandet) som har foreldre som ikke har råd til å kjøpe julegaver. Men er det mitt personlige ansvar? Jeg betaler forholdsvis mye skatt. Jeg gir penger hver måned til flere veldedige organisasjoner. Og jeg gir arvetøy og pent brukte leker og bøker videre til folk jeg vet setter stor pris på dette.

Det gir meg bedre samvittighet. Mener du å si at det er feil, Input? At jeg er kjip?

Nei, men om du insisterer på å gi brukte ting i julegaver fordi det gir deg bedre samvittighet, synes jeg du er kjip.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 10:05   #45
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg rydder for tiden og kommer over mange ting jeg ikke vil ha lenger, enten fordi jeg ikke har bruk for det (bosted og livssituasjon har endret seg) eller fordi jeg rett og slett ikke liker tingene lenger. Å kaste tingene føles helt feil siden det er fullt brukbare ting, det føles uendelig mye bedre å gi de bort til noen som trenger det. Vips har jeg fått litt gratis god samvittighet og jeg slipper den ekle følelsen av å ha bidratt til bruk-og-kast-samfunnet. Slik blir de fattige ansvarlig for min samvittighet, jeg slipper å forholde meg til overforbruket mitt.

Jeg tror ikke du skal føle deg truffet av Input ut ifra det du beskriver, men jeg gjorde det og har tenkt mye på dette siden jeg leste innlegget hennes.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 10:08   #46
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Jeg rydder for tiden og kommer over mange ting jeg ikke vil ha lenger, enten fordi jeg ikke har bruk for det (bosted og livssituasjon har endret seg) eller fordi jeg rett og slett ikke liker tingene lenger. Å kaste tingene føles helt feil siden det er fullt brukbare ting, det føles uendelig mye bedre å gi de bort til noen som trenger det. Vips har jeg fått litt gratis god samvittighet og jeg slipper den ekle følelsen av å ha bidratt til bruk-og-kast-samfunnet. Slik blir de fattige ansvarlig for min samvittighet, jeg slipper å forholde meg til overforbruket mitt.
Jeg tror ikke du skal føle deg truffet av Input ut ifra det du beskriver, men jeg gjorde det og har tenkt mye på dette siden jeg leste innlegget hennes.

Helt enig med deg og akkurat samme følelse.

Gammel 02-12-14, 10:16   #47
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men om du insisterer på å gi brukte ting i julegaver fordi det gir deg bedre samvittighet, synes jeg du er kjip.

Men hvorfor er det kjipt?
Er det kjipt for foreldrenen til barna som ikke kan gi de nye ting, eller er det kjipt for barna som ikke får nye ting?

Eller er det bare generelt kjipt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 10:22   #48
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gi bort pent brukte ting er veldig bra, men jeg tenker ikke at det er noe man gjør for samvittighetens skyld. Om jeg gir bort av vår brukte overflod så er det først og fremst for å kvitte meg med et problem med tanke på at det er fullt her hjemme. Vi gir jo ikke bort ting som er i aktiv bruk. Hadde jeg gjort det så hadde jeg kanskje vært litt snill.
Brukte ting som er i fin stand er veldig fint å gi som arvegreier til folk som trenger eller å gi til bruktmarkeder eller andre som formidler på annet vis, men akkurat til julegaver synes jeg man kan gi nye ting eller penger til organisasjoner som kjøper inn julegaver som passer til dem som skal motta gavene.

Å gi brukte julegaver ellers synes jeg kan være ok om man vet at mottaker synes det er OK,men her er det snakk om mennesker man ikke kjenner og som ellers ikke får så mye nytt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 10:24   #49
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Å gi bort brukte leker og klær kan være en god ting å gjøre, men dessverre er det for mange som gir bort dårlige gaver. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye søppel korpset hadde på loppemarked. Jeg hadde ikke vært med på å pakke det ned til neste år, men bestilt container og kjørt det på dynga.

Gammel, men aktuell.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/j...meen/a/583181/

Gammel 03-12-14, 22:46   #50
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg tror ikke du finner noen her på FP som syns det er OK å pakke inn ting som egentlig er søppel og presentere det som en fin julegave til fattige mennesker. Folk som gjør slikt og etterpå har bedre samvittighet syns jeg ikke er kjipe - de er regelrett dumme.

Jeg syns at folk som gir bort brukte (men OK og fine) ting - om det er i julegave eller ellers - faktisk er ganske OK folk. Å på noe vis rakke ned på slike folk syns jeg er en uting.

Gammel 03-12-14, 22:49   #51
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne sier mye viktig synes jeg http://www.vl.no/meninger/brukt-er-ikke-best-1.302855

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 22:53   #52
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at folk som gir bort brukte (men OK og fine) ting - om det er i julegave eller ellers - faktisk er ganske OK folk. Å på noe vis rakke ned på slike folk syns jeg er en uting.

Jeg er grunnleggende uenig i at det er OK å gi bort brukte ting i julegave til fattige (men selvfølgelig ikke uenig i at de som gjør det er OK folk ), og linken til Guava forklarer veldig godt hvorfor.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Denne sier mye viktig synes jeg http://www.vl.no/meninger/brukt-er-ikke-best-1.302855

Gammel 03-12-14, 22:54   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke du finner noen her på FP som syns det er OK å pakke inn ting som egentlig er søppel og presentere det som en fin julegave til fattige mennesker. Folk som gjør slikt og etterpå har bedre samvittighet syns jeg ikke er kjipe - de er regelrett dumme.

Ja, men å diskutere om en handling med god intensjon er en god handling også for mottaker synes jeg bare er bra. Nettopp fordi de fleste av oss tross alt er mer opptatt av mottaker enn av egen samvittighet når vi får tenkt oss om.

Gammel 04-12-14, 00:13   #54
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg er grunnleggende uenig i at det er OK å gi bort brukte ting i julegave til fattige (men selvfølgelig ikke uenig i at de som gjør det er OK folk ), og linken til Guava forklarer veldig godt hvorfor.

Jeg har visst hengt meg opp i det at du syns folk som gir brukte ting er kjipe. Eller var de bare kjipe hvis det gav bort brukte ting for å bedre egen samvittighet? Jeg fikk visst ikke helt klarhet i dette, men det er muligens ikke så viktig. Vi står sannsynligvis langt fra hverandre uansett.

Selv syns jeg det er ubehagelig hvis jeg har tenkt å gi bort noe, og så sier mottakeren at det jeg gir ikke er godt nok, jeg må komme opp med noe bedre. Så kan man selvsagt si at det ikke er mine følelser som betyr noe oppe i det hele, og det er på mange vis svært korrekt. Likevel er det slik at hvis jeg ikke har noen glede av å gi, eller eventuelt at jeg føler meg tvunget til å gi mer enn jeg ønsker, så vil jeg sannsynligvis ikke gi noe ved en annen anledning. Jeg syns slike hensyn også bør tas.

Når Wenche Andersen i Fattighuset sier at "Fattige barn får brukte ting hele resten av året, så da kan de få noe nytt til jul.", så syns jeg hun i samme slengen godt kan reflektere litt over hvem i alle dager det er som skal gi disse tingene.

Gammel 04-12-14, 00:21   #55
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jøss. Har du lest tråden og lenkene Lille meg? Går det ikke an å se det fra motsatt side?

Etter å ha lest om dette og opplevelsene til de som får second hand gjennom hele livet så blir det i alle fall ikke innpakket "brukttøy" til Frelsesarméen fra oss i år. Jeg kjenner godt på følelsen av at jeg gjør det for egen samvittighet også så jeg har blant annet lagt ut 2 stk. av klesplagg vi skulle gi i år til salgs her på FP nå i kveld. Så tar jeg heller og donerer pengene av salget og gir til et godt formål, dvs. en organisasjon som organiserer jul for vanskeligstilte familier i Oslo.

Så fortsetter jeg selvfølgelig å gi bort tøy og leker resten av året.

Gammel 04-12-14, 00:22   #56
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg har visst hengt meg opp i det at du syns folk som gir brukte ting er kjipe. Eller var de bare kjipe hvis det gav bort brukte ting for å bedre egen samvittighet?

Nei, jeg har aldri sagt (eller i hvert fall aldri ment å si) at du er kjip om du gir bort brukte ting. Om du gir bort brukte ting i julegave derimot, synes jeg du er kjip (men likevel OK som menneske lissom).... Hvorfor kan du ikke gi bort det du har av brukte ting en av de andre 11 månedene i året, og bruke en brøkdel av det du bruker på julegaver til "deg selv" (dine barn) på julegaver til noen andres barn?

Og nå mener jeg ikke du som i konkret du.

Gammel 04-12-14, 00:28   #57
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Har ikke lest hele tråden, men jeg gir stadig vekk pent brukte ting. Mamma jobber i barnehage og det er ikke alle som har det de trenger. I fjor hadde 1.klassen til jenta vår innsamling av gaver som de ga bort til fattighuset (?) i Oslo, men da ga jeg en helt ny ullgenser, følte det var mest riktig, uten at jeg vet helt hvorfor. Kanskje fordi det skulle være julegave?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 00:37   #58
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Hvorfor kan du ikke gi bort det du har av brukte ting en av de andre 11 månedene i året, og bruke en brøkdel av det du bruker på julegaver til "deg selv" (dine barn) på julegaver til noen andres barn?

Men det er vel akkurat her jeg mener det skjærer seg. Hvorfor skal man det? Er det en plikt "vi" har, at vi skal gi bort helt nye ting til andre personer vi ikke engang kjenner? I alle fall om jeg tenker å gi bort noe brukt, for da burde jeg heller gi bort noe nytt. Har jeg ikke tenkt å gi bort noe, så er jeg jo i utgangspunktet ikke i målgruppa.

Det er ikke slik at jeg ikke vil gi av min "overflod". Det gjør jeg i rikt monn. Men jeg vil gi frivillig. Tvang eller forsøk på tvang eller guilt-tripping gjør meg sur. Da syns jeg det er bedre å øke skattetrykket og derigjennom tvinge oss alle til å være generøse med de som har mindre enn oss.

Uansett. Jeg tror jeg trekker meg ut av denne diskusjonen. Jeg får visst ikke fram poenget mitt, og da kan det være det samme.

Gammel 04-12-14, 00:41   #59
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg kjenner jeg blir helt matt av "...personer vi ikke engang kjenner.."-argumentet. Har du ikke tenkt å gi noe i det hele tatt (fortsatt at du har økonomiske ressurser til det altså) er du enda hakket kjipere enn om du gir bort noe brukt. Og ønsker du absolutt ikke å bruke av dine egne penger på fremmede folk, så var jo løsningen til Lisa aldeles ypperlig.

Gammel 04-12-14, 00:55   #60
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker at vi skal gi noe til Fattighuset i år. Takk for at dere satt dette i perspektiv for meg. Jeg hadde tenkt til å gi noe pent brukt/ubrukt etter barna, men det kan vi gjøre når som helst. Det blir noe nytt fra oss.
Fattighuset skriver på FB at de får minst til ungdommer/voksne, så jeg vil gjerne gi noe som passer den målgruppen. Er det noen som har forlag til hva jeg kan kjøpe? Gavekort er kanskje ok, men hvilke butikker i så fall?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.