Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-14, 00:59   #61
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Ja, når folk som har opplevd det selv på kroppen beskriver hvordan det føles å få brukte leker innpakket på juleaften er det merkelig at det skal være så vanskelig å skjønne.

Jeg selger disse klærne vi skulle gi bort litt for å vise og forklare 11-åringen hvorfor vi gjør det slik i stedet. Jeg ba henne lese en av lenkene i denne tråden, og pussig ok ser og forstår hun godt argumentet. (Samtidig som hun overhode ikke klarer ta innover seg at folk kan være så "onde" å pakke inn gamle og møkkete ting til barn som ikke har så mye).

Det er ganske så nyttig og noen ganger riktig så ubehagelig å bli konfrontert med spørsmål som avdekker egne holdninger og motivasjoner man egentlig ikke er bevisst på.

Gammel 04-12-14, 02:08   #62
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg tenker at vi skal gi noe til Fattighuset i år. Takk for at dere satt dette i perspektiv for meg. Jeg hadde tenkt til å gi noe pent brukt/ubrukt etter barna, men det kan vi gjøre når som helst. Det blir noe nytt fra oss.
Fattighuset skriver på FB at de får minst til ungdommer/voksne, så jeg vil gjerne gi noe som passer den målgruppen. Er det noen som har forlag til hva jeg kan kjøpe? Gavekort er kanskje ok, men hvilke butikker i så fall?

Til ungdommer hadde jeg nok kjøpt noen kule klær, cd, dvd, bok, sminke eller annen kosmetikk. Det er hva Frelsesarmeen foreslår ser jeg nå.

Etter å ha lest denne tråden fikk lyst til å gi en presang selv.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:18   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er fint med gjenbruk og å gi videre brukte klær og leker som andre kan ha glede av. Men å pakke det inn som julegaver til "fattige barn" blir feil syns jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 13:23   #64
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hvor kan man gi julegaver (nye ting selvsagt) i Trondheim?

Gammel 04-12-14, 13:25   #65
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Man kan legge dem under julegrana på torget, slik har det i hvert fall vært tidligere år.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 13:30   #66
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg tenker at vi skal gi noe til Fattighuset i år. Takk for at dere satt dette i perspektiv for meg. Jeg hadde tenkt til å gi noe pent brukt/ubrukt etter barna, men det kan vi gjøre når som helst. Det blir noe nytt fra oss.
Fattighuset skriver på FB at de får minst til ungdommer/voksne, så jeg vil gjerne gi noe som passer den målgruppen. Er det noen som har forlag til hva jeg kan kjøpe? Gavekort er kanskje ok, men hvilke butikker i så fall?

Kinogavekort tipper jeg er populært. Gavekort på kaffebar/kafe, sportsbutikk.

Gammel 04-12-14, 13:30   #67
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns det er fint med gjenbruk og å gi videre brukte klær og leker som andre kan ha glede av. Men å pakke det inn som julegaver til "fattige barn" blir feil syns jeg.

Ja, helt enig i det!

Gammel 04-12-14, 13:31   #68
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Kirkens Bymisjon og Blå Kors tar nok i mot.

Gammel 06-12-14, 23:25   #69
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det var i Nordlys, i det kommentarfeltet under innlegget fra Elin Moen, at mange skrev at barn ikke så forskjell på brukt og nytt. At det bare er voksne som ser og sammenligner.

Jeg var klar over forskjellen på meg og andre fra jeg begynte på skolen, og nå er skolestart 6 år.

Jeg synes brukte klær er topp. Jeg hadde elsket å få velge selv fra brukte klær da jeg var barn. Å velge selv, ikke noe som andre har bestemt at du skal få, er viktig for selvrespekten. Der har brukte gaver en svakhet - ingen bytterett.

Vær så snill og fortsett å gi bort brukte klær og leker. Ikke tro at det er utakknemlighet som kommer fram her... det er bare et snakk om å få være en del av prosessen, å få ta et aktivt valg, ikke bli en passiv mottaker.

Og jo eldre barnet blir, jo mer sårbart blir det. Tøff i trynet, frekk og stygg i munnen utvendig, og en eneste stor gråt på innsiden. For disse barna er det så viktig å ha respekt for deres valg. At den mohairgenseren du synes er så pen, ikke blir tatt imot med jubel hos en som vil ha hettegenser. Et nytt plagg med lappen på kan byttes...

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 23:27   #70
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

God og viktig presisering Mrs. S

Gammel 06-12-14, 23:35   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig det var et litt rart valg, Lisa. Den nydelige ballkjolen, tenk om en familie med en tenåringsdatte som skulle på juleball, men ikke hadde kjole, kunne fått mulighet til å selv velge denne på Fattighuset eller kjøpe den rimelig på Fretex? Det er forskjell på å få noens avlaste ting presentert "ubedt" som "du får bare ta imot og takke" og å faktisk få muligheten til å få noe man trenger/ønsker seg sterkt.

Jeg bruker "gis bort" på Finn en del, og mitt inntrykk er at de fleste som tråler de sidene, særlig etter ting til barn, virkelig trenger det. Men de velger da selv.

Gammel 06-12-14, 23:46   #72
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier å gi penger til kirkens bymisjon. I år tror jeg at jeg skal gi litt mer. Vi har pakket inn noe brukt en gang, det var en nydelig selskapskjole som bare var brukt en gang og så helt ny ut som jeg tenkte meg at en liten jente ville bli veldig glad for. Jeg tenkte at det var en slik ting som familier med lite økonomiske midler ikke ville prioritere å kjøpe og at det derfor ville bli bra for en liten jente å få.

Men jeg skjønner godt hvorfor man ikke skal gi brukte ting til jul, og etter å,ha jobbet på loppis i noen år, er det ganske ymse hva folk gir bort. Vi får masse nydelige ting, og masse skrot.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 23:50   #73
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Nja, Polyanna. Det føles bedre å gi penger en brukt kjole akkurat nå til jul så fortsetter vi og gi tøy resten av året. Derfor ble det greit å selge unna det vi skulle gi i år og heller gi et høyere pengebeløp.

Sist redigert av Lisa : 07-12-14 kl 11:37.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.