Sv: Lure tenåringen til å holde orden
Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.
"Du har frem til klokken 18.00 lørdag ettermiddag. Det som ikke er på sin plass til da, går i den sorte sekken, og deretter videre til søppeldynga, enten det er mobil eller sokker."
Nja, den var vel litt hard, var den ikke?
Jeg tenker utfordringen her ligger på noe annet enn selve rommet. Ungdommen og foreldrene har kommet skjevt ut et sted. Jeg ville vært bekymret for hvorfor det jeg ba om/mente ikke betød noe for ungen min, da et sånt scenarie er veldig fjernt fra det jeg kjenner i dag. Når de slutter å bry seg om hva jeg sier, så må det ha skjedd noe et sted på veien der jeg mistet den respekten jeg hadde tidligere. Tenker jeg. Med et sånt utgangspunkt hadde jeg ikke lagt meg på et nivå der jeg risikerte å miste dem totalt.
Når det er sagt så hadde jeg bare gått i gang, og jeg hadde ikke kastet annet enn søppel og lort, men hadde sørget for at det var rent og ryddig slik vi ønsker å ha det i huset. For det er fortsatt mitt hus, og de får faktisk ikke bestemme selv at et rom skal forfalle i vårt fellesskap.
Så hadde vi måttet nøste litt i andre ting tenker jeg, og hvordan man ønsker å ha det her i livet. Det er mye goodwill å hente hos meg i det daglige, om man bare er grei tilbake. Familien vår er tuftet på det. Men det gode liv kommer ikke automatisk, og hvis de begynte med tull og vås så hadde jeg nok ganske raskt stilt spørsmål ved hva de ønsket å oppnå nå. Hvor var vi på vei.
|