Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 17:39   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Tok mannens navn, fordi jeg syntes det var en fin ting. Hvordan jeg praktiserer livet mitt ellers, har intet med navnet mitt å gjøre.

Jeg har aldri sett meg selv som en 'feminist', men da har jeg nok koblet det til den stereotypien man ofte får presentert. Men har vel lært å se at jeg er mer selvsagt feminist, og at det nok har preget både liv og valg mer enn jeg var klar over.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:49   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tok mannens navn, fordi jeg syntes det var en fin ting.

.

Kunne han like gjerne tatt ditt? :nysgjerrig:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:00   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mannen min kunne helt sikkert tatt mitt navn, men jeg ville ikke hete mitt etternavn lenger.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:55   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min tok mitt navn. Ikke fordi han tilhører meg må, men fordi vi liker at alle heter det samme. Hadde han hatt et finere etternavn enn meg, kan det hende at det var jeg som hadde byttet. For meg og i 2015 har dette med etternavn lite med likestilling å gjøre.

Gammel 08-03-15, 19:16   #5
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For meg og i 2015 har dette med etternavn lite med likestilling å gjøre.

Mener du at det er tilfeldig at det som regel er kvinner som bytter etternavn?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 21:56   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Nei. Det er ikke det. Men jeg synes ikke at det gjør den som skifter navn noe mindre likestilt heller.

Jeg har altså fått min mann til å ta mitt etternavn, og jeg synes ikke det hever meg over han på noe vis. Og hadde det vært motsatt så hadde vi to fremdeles vært like likestilt.

Kvinner og menn er ikke likestilt i Norge i dag, men jeg synes denne etternavndebatten er en avsporing i så måte.

Gammel 08-03-15, 21:14   #7
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det spurte jeg aldri om da. Jeg bare informerte ham om at jeg kom til å bytte navn.

Men jeg spurte i dag -12 år etter - og det hadde han ikke ønsket. Han ville ha sitt. Det er også greit.

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Folk gjør det fordi det har vært vanlig, på samme måte som at noen døper barna og gifter seg i kirken, uten å tenke nærmere over det, annet enn at det kan oppleves som en fin ting. Det handler ikke om 'eierskap', men en tradisjon noen velger å ta videre. Min identitet lå ikke i etternavnet mitt, men i de to fornavnene mine. Det er meg.

Jeg synes derimot at det er problematisk for feminismen at slike ting blir dratt fram som en 'sak', fordi det ødelegger for de viktige sakene, og får fordommer til å blomstre. I dag kan du velge selv hva du gjør med navnet ditt. Det er uviktig. Man ser alle slags konstellasjoner og det er helt greit.

Sist redigert av Dronningen : 08-03-15 kl 21:28.
Gammel 08-03-15, 22:35   #8
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

(....) Det handler ikke om 'eierskap', men en tradisjon noen velger å ta videre. (....)

En "tradisjon" som ble innført ved lovpålagt tvang for kvinner til å foreta navnebytte. Tvangen hadde ganske mye med eierskap å gjøre.

Hverken jeg eller Helten byttet navn, det var ikke oppe til diskusjon en gang. Ungene har alle et fornavn og et etternavn, Eldste fikk sitt ved loddtrekning i en flott navnefestsermoni. Deretter er det annenhver.

Sist redigert av Strå : 08-03-15 kl 22:41. Årsak: skrivefeilretting
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 22:46   #9
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

En "tradisjon" som ble innført ved lovpålagt tvang for kvinner til å foreta navnebytte. Tvangen hadde ganske mye med eierskap å gjøre.

Det hadde nok det, mens i dag symboliserer det noe annet.

Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.