|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Selvsagt kan feminister også bytte etternavn. Det er da ikke dette likestillng dreier seg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg er sterkt uenig! (Ikke i at feminister kan bytte navn, men at likestilling ikke er relevant med tanke på valg av etternavn.) Jeg tenker at dette har veldig mye å si i forhold til likestilling, og jeg forundres over hvor naturlig mange kvinner synes det er at de (og ialllefall barna) skal ta mannens etternavn. Det har noe med identitet og eieforhold å gjøre, også med tanke på historien man har med kvinners stilling i samfunnet. Det betyr ikke at jeg mener at alle kvinner som bytter navn er i mot likestilling, men på makronivå mener jeg at dette er et tegn på at vi har et godt stykke igjen likestillingsmessig.
![]() |
#3 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?For en poll.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Det er mulig jeg ikke ser dette som en veldig stor sak fordi jeg i min omgangskrets er vant med at det også er menn som skifter navn når de gifter seg. Joda, jeg ser at man i historisk perspektiv i ytterste konsekvens kan utlede at dersom kvinnen tar mannens navn, er hun hans eiendom og han er hennes overhode. Jeg kan imidlertid ikke med min beste vilje føle at det er særlig relevant for meg, selv om mange holder på tradisjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Dette er nettopp en av de typiske tingene likestilling dreier seg om. Du skjønner, i gamle dager, før navneloven av 1923, byttet de fleste innbyggerne navn etter hvor de flyttet fra eller til. Behovet for å vite at Hansine Plassenhunblefødtpå var den samme som Hansine Plassenhunflyttettil førte til navneloven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Har min manns etternavn og er feminist. Ser ikke problemet.
![]() |
#7 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Er feminist, selvsagt, selv om jeg som mange andre har en del dårlige vibber til ordet.