Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du byttet etternavn i voksen alder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Nei, og jeg vil aldri gjøre det 110 36,54%
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden 27 8,97%
Vet ikke 3 1,00%
Ja, men angrer 13 4,32%
Ja, og jeg angrer ikke 148 49,17%
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 13:44   #201
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Hvorfor er denne dratt opp..? Jeg tok med glede min manns etternavn da vi giftet oss, og hadde gjort det den dag i dag, om det skulle være aktuelt. Barna våre er jo nærmest en kuriositet, med kun ett fornavn og ett etternavn hver.

Gammel 08-03-15, 13:50   #202
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det et kvinnedagen, den dagen i året vi kvinner gjør som vi vil!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 13:54   #203
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg har samme navn jeg alltid har hatt. Ingen av oss byttet da vi giftet oss, hvorfor skulle vi gjøre det? Barna har mitt navn som etternavn og mannens som mellomnavn.

Litt interessant at enkelte i mannens familie konsekvent sender kort og gaver til barna som om de hadde mannens etternavn. De har tydeligvis bare gått ut fra at barna har hans navn, men så er jeg og barna også de eneste i familien som ikke har byttet til deres navn.

Gammel 08-03-15, 13:54   #204
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Fordi det et kvinnedagen, den dagen i året vi kvinner gjør som vi vil!

Men denne hadde jeg forresten ikke dratt opp igjen...

Gammel 08-03-15, 14:32   #205
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Tok min manns da jeg giftet meg som 20-åring. Om jeg bytter navn en gang pga feks skilsmisse, ville jeg ikke tatt tilbake "pikenavnet", har ingen følelser for det, er et -sen-navn som er vanskelig å skrive riktig for andre. Hadde heller tatt mammas familienavn,

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 15:02   #206
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvorfor er denne dratt opp..? Jeg tok med glede min manns etternavn da vi giftet oss, og hadde gjort det den dag i dag, om det skulle være aktuelt. Barna våre er jo nærmest en kuriositet, med kun ett fornavn og ett etternavn hver.

Det har barna mine også, helt uten at noen har byttet navn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 15:40   #207
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg tok mannen sitt da vi giftet oss (og heter bare det til etternavn). Nå er vi separert, men jeg kommer nok til å beholde navnet siden barna heter det samme. Synes det er praktisk at vi har samme etternavn.

Gammel 08-03-15, 16:37   #208
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men skulle gjerne hatt samme etternavn som barna, bare at det blir ikke hans. Barna fikk hans navn for storfamilie freden.

Gammel 08-03-15, 16:51   #209
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Har fortsatt samme navn som da jeg var barn. Foreslo for mannen da vi giftet oss at vi skulle ha begge etternavnene, mitt da som mellomnavn. Det kom ikke på tale for mannen, alle kjente ham jo med det navnet han alltid har hatt. Men jeg var velkommen til å ta hans etternavn.

Gammel 08-03-15, 16:55   #210
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har barna mine også, helt uten at noen har byttet navn.

Næh, går det an?!

Gammel 08-03-15, 16:59   #211
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mine barn har også bare ett etternavn, datteren min har mitt etternavn, sønnen min har faren sitt. (Og egentlig burde jeg ikke gitt meg på det for jeg har mye finere etternavn, og så kommer han sannsynligvis til å bytte når han blir større)

Gammel 08-03-15, 17:01   #212
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mine har også bare ett etternavn. De har et mellomnavn så de har jo mer enn bare fornavn etternavn.

Gammel 08-03-15, 17:30   #213
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har byttet to ganger og angrer ingen av de.
Siste gang da vi giftet oss og vi begge har begges etternavn så alle 4 har samme etternavn her.

Gammel 08-03-15, 17:40   #214
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta mine har ett etternavn, men også et mellomnavn som er fra min familie, et godt stykke tilbake. Det er dette etternavnet jeg alltid ønsket meg når jeg var yngre. Jeg "byttet" bort pikenavnet mitt når jeg giftet meg til fordel for dette mellomnavnet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:15   #215
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Ja, både jeg og eldste barnet (17 år den gangen) har byttet etternavn. Og angrer ikke et sekund. Jeg hadde et etternavn som jeg var veldig glad for å bli kvitt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:19   #216
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, to ganger for å forvirre ekstra mye. Først tok jeg mannens navn og kvittet meg med mitt eget. Etter en del år, savnet jeg mitt eget og tok det tilbake i tillegg til mannens.

Gammel 08-03-15, 19:53   #217
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg bytta forresten navn som elleveåring, etter eget ønske. Jeg tok min mormors pikenavn som mellomnavn, etter at mamma gjorde det samme noen år før, og min mormor tok det tilbake ei stund før det igjen. Tanta mi har også dette navnet, mens onkelen min har beholdt sin fars etternavn. Og hans datter har valgt seg et helt annet igjen. Vi plukker det som passer oss best.

Gammel 08-03-15, 20:09   #218
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hoi, gammel tråd ja! Jaja. Jeg har ikke byttet etternavn hverken første eller andre gang jeg giftet meg eller utenom det heller, forsåvidt. Barna mine har mitt etternavn (jeg har to, men de har hovedetternavnet) og mannens som mellomnavn, og det hender ikke sjelden at folk blir litt forvirret. Det var et enkelt valg for oss, mitt etternavn holder på å dø ut og veldig få av min generasjon har beholdt det, så jeg tror det er bare mine barn og kanskje noen tremenningers barn som har det i den generasjonen. Og så synes jeg det er litt stas at de ikke automatisk fikk farens etternavn. Det synes han og.

Gammel 08-03-15, 20:16   #219
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Men hvis jeg skiller meg, og gifter meg med en kongelig, skal jeg vurdere å ta vekk etternavnet.

Det syns jeg absolutt du skal gjøre!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:35   #220
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Mannen tok mitt etternavn da vi giftet oss (beholdt sitt etternavn som mellomnavn). Han byttet ut et ukult etternavn med et kult. Grunnen til at vi ville ha samme etternavn er rett og slett fordi vi følte behov for at hele gjengen vår skulle hete det samme.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.