|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Hvorfor er denne dratt opp..? Jeg tok med glede min manns etternavn da vi giftet oss, og hadde gjort det den dag i dag, om det skulle være aktuelt. Barna våre er jo nærmest en kuriositet, med kun ett fornavn og ett etternavn hver.
![]() |
![]() |
#202 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Fordi det et kvinnedagen, den dagen i året vi kvinner gjør som vi vil! |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, jeg har samme navn jeg alltid har hatt. Ingen av oss byttet da vi giftet oss, hvorfor skulle vi gjøre det? Barna har mitt navn som etternavn og mannens som mellomnavn.
![]() |
#205 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Tok min manns da jeg giftet meg som 20-åring. Om jeg bytter navn en gang pga feks skilsmisse, ville jeg ikke tatt tilbake "pikenavnet", har ingen følelser for det, er et -sen-navn som er vanskelig å skrive riktig for andre. Hadde heller tatt mammas familienavn,
![]() |
#206 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Det har barna mine også, helt uten at noen har byttet navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, jeg tok mannen sitt da vi giftet oss (og heter bare det til etternavn). Nå er vi separert, men jeg kommer nok til å beholde navnet siden barna heter det samme. Synes det er praktisk at vi har samme etternavn.
![]() |
#208 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, men skulle gjerne hatt samme etternavn som barna, bare at det blir ikke hans. Barna fikk hans navn for storfamilie freden.
![]() |
#209 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Har fortsatt samme navn som da jeg var barn. Foreslo for mannen da vi giftet oss at vi skulle ha begge etternavnene, mitt da som mellomnavn. Det kom ikke på tale for mannen, alle kjente ham jo med det navnet han alltid har hatt. Men jeg var velkommen til å ta hans etternavn.
![]() |
#211 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Mine barn har også bare ett etternavn, datteren min har mitt etternavn, sønnen min har faren sitt. (Og egentlig burde jeg ikke gitt meg på det for jeg har mye finere etternavn, og så kommer han sannsynligvis til å bytte når han blir større)
![]() |
#213 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har byttet to ganger og angrer ingen av de.
![]() |
#214 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Gutta mine har ett etternavn, men også et mellomnavn som er fra min familie, et godt stykke tilbake. Det er dette etternavnet jeg alltid ønsket meg når jeg var yngre. Jeg "byttet" bort pikenavnet mitt når jeg giftet meg til fordel for dette mellomnavnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, både jeg og eldste barnet (17 år den gangen) har byttet etternavn. Og angrer ikke et sekund. Jeg hadde et etternavn som jeg var veldig glad for å bli kvitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, to ganger for å forvirre ekstra mye. Først tok jeg mannens navn og kvittet meg med mitt eget. Etter en del år, savnet jeg mitt eget og tok det tilbake i tillegg til mannens.
![]() |
#217 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg bytta forresten navn som elleveåring, etter eget ønske. Jeg tok min mormors pikenavn som mellomnavn, etter at mamma gjorde det samme noen år før, og min mormor tok det tilbake ei stund før det igjen. Tanta mi har også dette navnet, mens onkelen min har beholdt sin fars etternavn. Og hans datter har valgt seg et helt annet igjen. Vi plukker det som passer oss best.
![]() |
![]() |
#218 |
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Hoi, gammel tråd ja! Jaja. Jeg har ikke byttet etternavn hverken første eller andre gang jeg giftet meg eller utenom det heller, forsåvidt. Barna mine har mitt etternavn (jeg har to, men de har hovedetternavnet) og mannens som mellomnavn, og det hender ikke sjelden at folk blir litt forvirret. Det var et enkelt valg for oss, mitt etternavn holder på å dø ut og veldig få av min generasjon har beholdt det, så jeg tror det er bare mine barn og kanskje noen tremenningers barn som har det i den generasjonen. Og så synes jeg det er litt stas at de ikke automatisk fikk farens etternavn. Det synes han og.
![]() |
#220 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Mannen tok mitt etternavn da vi giftet oss (beholdt sitt etternavn som mellomnavn). Han byttet ut et ukult etternavn med et kult. Grunnen til at vi ville ha samme etternavn er rett og slett fordi vi følte behov for at hele gjengen vår skulle hete det samme.
![]() |
|
|