Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn
Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.
Veldig interessant å lese, Floksa. Takk for at du har tatt deg tid!
Jeg er veldig enig i å spise hele dyret, alle delene. Og ikke sortere vekk. Dessverre er det ikke lett å få tak i ettersom matvarekjedene bestemmer såpass mye av hva de vil selge. (Ref. Hval Sjokolade-saken, f eks.)
Du nevner å spise kjøttdeig, svin og fisk. Det er ikke de samme utfordringene ved svin? Hva med får?
Både og.
Vi spiser ikke vanlig butikkgris. Jeg mener at alle dyr bør få være ut og se sola. Det får ikke vanlige griser, derfor holder vi oss med sommergris som slaktes om høsten. for andre som ikke kan ha egen gris finnes det gode produsenter som har grisen ute. Grøstadgris feks. På grisen er det mer vanlig å bruke større deler av dyret, men det heter seg jo at sommergrisen skal ha lang hals (=mye nakkekoteletter) og julegirsen lang rygg (= mye ribbe).
Skal du spise et dyr som har hatt et godt liv, så skal du spise sau/lam.
Der er det ikke mye snusk altså. Sauen har det gørbra og lamma slaktes nesten direkte fra beitet om høsten og har knapt sett et hus.
Det er selvfølgelig utfordringer i saueholdet også, men ikke som kan sammenlignes med hanekylling problematikken altså.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Et var akkurat den artikkelen jeg tenkte på. De 15% forklares med at det "bare er sånn", fordi vi "må" ha såpass høy kjøttproduksjon per dyr.
Og jeg er ikke sikker på om jeg kjøper det premisset, at det bare "må være" sånn. Det er et valg.
Slik nordmenn handler pr i dag må det bare være sånn.
Billig mat er dyr mat. På sikt. Man antar at i 2035 vil flere dø av antibiotikamangel (mangel på antibiotika som virker) enn av kreft.
Det er direkte koblet opp imot industrilandbruk.
Men pr i dag er det pris, pris og pris som er styrende når folk handler til hverdags. Også er det ekstremsnobberi til helgen. Tilsammen er det en farlig kombinasjon.
Og det hjelper ikke at du, eller du eller du ikke handler slik. På samfunnsnivå er norske forbrukere helt ute å kjøre. Helt ute.