Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
En presisering: Hvis jeg var alene om omsorgen ville prioriteringene for vår familie vært annerledes, ingen tvil om det. Vi har prioritert at det er nå er min tur til å bygge karriere, og det krever at min mann tar mer ansvar på hjemmebane enn mange menn, i sum gjør vi like mye.(Skummelt nok)
Line*: Det oser en del fordommer av innlegget ditt også. Og jeg tror både du og bina skal lese innleggene mine med et annet tonefall i hodet enn det dere gjør. Jeg er ikke arrogant når jeg sier at jeg vet jeg har stor kapasitet. Det er temmelig objektivt.
Når det gjelder HVEM som utøver omsorgssvikt statistisk, så er det faktisk de gruppene jeg viser til. Jeg har jobbet med dette fagfeltet over tid, jeg har barneverns- og barnerett i fagkretsen og selv om en og annen Tårnfrid bryter med det generelle bildet, er det altså ikke yrkesaktive mødre som står i størst fare for å utøve omsorgssvikt overfor sine barn.
Jeg gjentar Gaias poeng at det IKKE var jobben I SEG SELV som var grunnlaget for omsorgsovertakelse, det var hvordan hun prioriterte, feks.
Jeg tror ikke du skjønner at jo hardere du prøver å forklare hvor ressurssterk du er og hvor høy sosial klasse du tilhører, jo mer arrogant virker du. Jeg tror ikke du egentlig ER så arrogant, men du fremstår sånn gjennom innleggene i denne tråden.
Når det gjelder hvem som er overrepresentert i barnevernssaker så er det skummelt å bruke statistikk slik du gjør her. For ja, de gruppene du nevner er overrepresenterte i statistikken. Men hvorfor? Hvis vi alt snakker om fordommer - folk flest er mer på vakt overfor omsorgssvikt hos de med lav sosial status.
For å ta et eksempel: Når drapssaker ryster Norge - en 13-åring blir drept av sin far - her har barnevernet vært inne i bildet, de er av utenlandsk opprinnelse og mor befant seg på krisesenter. Ja, ja. Trekk på skuldrene. Men da en toppsjef i et oljeselskap drepte familien sin og seg selv, da var vi sjokkert. For noe SÅNT skulle da ikke kunne skje med den fine, blankpolerte familien?
Fortsatt er fordommene sterke blant folk, og mange tror at de kan SE på folk om de er potensielle overgripere, voldtektsmenn eller drapsmenn. De svartmuskede, ubarberte med lutende ganglag og dårlig hud, de er skumle, de. Men de pene, de er vel ikke slemme?
Er det ikke litt naivt?
Den største forskjellen på ressurssterke og ressurssvake mennesker er at de ressurssterke har mer å stille opp med når de møter motgang. En ressurssterk person vil raskt skaffe seg en god advokat, bruke pressen aktivt og bruke alle kontakter og pressmidler som måtte finnes tilgjengelig. Mens den ressurssvake er et lettere offer fordi han ikke vet hva han skal gjøre. Han blir handlingslammet og mister kontrollen.
Høy sosial status betyr i dag for det meste høy utdanning, høy inntekt og staselig bolig. Men det sier ingenting om menneskenes sinnstilstand. Folk er ikke "edlere" om de har høyere status.
|