Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken sjokolade til varm sjokolade?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-15, 08:44   #21
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Sv: Hvilken sjokolade til varm sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Til tur er det melk oppvarmet i mikro og så oboy-pulver. :rema1000:

Jupp. Eller vår Rema100: varme melk i melkesteameren til Nespresso, og så o'boy-pulver. Da kan de store barna til og med fikse det helt selv.

Gammel 06-11-15, 09:29   #22
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken sjokolade til varm sjokolade?

Jeg bruker 70% kokesjokolade, noen ganger litt honning eller lønnesirup og kanskje litt kanel. :slurp:

Gammel 06-11-15, 09:37   #23
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Min erfaring er at varm sjokolade laget av *sjokolade* er noe vi voksne liker. Barna foretrekker som regel varm sjokolade laget av *kakaopulver*.

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 09:42   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både jeg og barnet foretrekker kakao framfor varm sjokolade. Smelta sjokkis i melk blir for tykt og søtt. Jeg bruker kakaopulver, ikke instantgreiene, sukker, vanilje og melk og koker opp.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 09:47   #25
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på kakao og varm sjokolade som to ulike ting.
Kakao er en drikk og den kan jeg gjerne servere i krus.
Varm sjokolade er mektigere og mer som en dessert og blir for mektig om det serveres i krus.
Mormor serverte varm sjokolade i de små fine mokkakoppene sine. Det var "godis". Kakao i krus var sånt vi fikk for å varme oss etter å ha vært ute i kulden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 09:52   #26
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snipp, her.

Min erfaring er at varm sjokolade laget av *sjokolade* er noe vi voksne liker. Barna foretrekker som regel varm sjokolade laget av *kakaopulver*.

Den jeg laget i går gikk ned den altså, han hadde visst vært mye mer interessert i termosen enn matpakken. Som sagt hadde jeg litt ekstra sukker i, men jeg kan jo prøve uten også.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 09:53   #27
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tipper jeg bruker kakaopulver når sjokoladen er brukt opp.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:31   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Her foretrekker vi Rett i koppen kakao faktisk. Gjerne med en melkeskvett i. Skal vi kose oss ekstra hjemme, så steamer vi melk og har over i et glass som har en god slump med Freia sjokoladesaus oppi, rører og voila, deilig varm sjokolade

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:39   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn er forskjellige, de også. Sønnen min liker ikke melk eller ting som ligner på melk (inkludert sjokolademelk), så han har alltid foretrukket sjokoladedrikk som er nærmest mulig sjokolade og minst mulig melkeaktig. Men det drikkes ikke store mengder av det da, såklart.

Gammel 06-11-15, 10:42   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri erfart. Grunnen til at jeg bruker kakaopulver "til hverdags" er at det gir langt færre kalorier og mye mindre sukker enn varm sjokolade. De koser seg helt klart mer med "tykk", varm sjokolade.

Den aller beste varme sjokoladen jeg har drukket var laget med varm melk, en smørklatt og Valrhona-sjokolade.

Gammel 06-11-15, 10:45   #31
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Både jeg og barnet foretrekker kakao framfor varm sjokolade. Smelta sjokkis i melk blir for tykt og søtt. Jeg bruker kakaopulver, ikke instantgreiene, sukker, vanilje og melk og koker opp.

Jeg lager luksusvarianten av hjemmelaget kakao til skole/barnehagebruk, men så har jeg jo stort sett trødd hjemme de siste 2,5 årene også .

Jeg likte forresten den sjokoladen Freia laget som het "Varm Sjokolade" vanilje og som var laget for formålet. Den var ikke så tykk som den vanlige varianten og rundere i smaken. Den gikk ut av produksjon for noen år siden, sikkert fordi det bare var jeg som kjøpte den .

Gammel 06-11-15, 11:09   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg lager luksusvarianten av hjemmelaget kakao til skole/barnehagebruk, men så har jeg jo stort sett trødd hjemme de siste 2,5 årene også .

Det verste er at det tar jo virkelig ikke lang til å lage en liten termos av det heller. Jeg lager det hele på slump. Ingen av oss liker veldig søt kakao, så da kan jeg bestemme sukkermengden helt selv også. Jeg har forresten laget min egen vaniljeekstrakt av en halv flaske Vikingfjord Vodka vi fikk, og en hel masse vaniljestenger, det blir veldig godt med en bitteliten klunk av det oppi også.

Jeg husker fremdeles skuffelsen min da jeg fikk "Le chocolat à la francaise" i Paris som elleveåring, smeltet mørk sjokolade med bare litt vann og sukker. Det var insanely søtt, tykt, og helt uten den runde smaken som melka lager.

Gammel 06-11-15, 11:22   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker fremdeles skuffelsen min da jeg fikk "Le chocolat à la francaise" i Paris som elleveåring, smeltet mørk sjokolade med bare litt vann og sukker. Det var insanely søtt, tykt, og helt uten den runde smaken som melka lager.

Jeg liker heller ikke kjempesøt sjokolade. Men det blir mye mindre søtt når man bruker 70%-sjokolade enn med vanlig kokesjokolade, da. Og sukker i høres jo helt vilt ut.

Gammel 06-11-15, 11:24   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg liker heller ikke kjempesøt sjokolade. Men det blir mye mindre søtt når man bruker 70%-sjokolade enn med vanlig kokesjokolade, da. Og sukker i høres jo helt vilt ut.

Joda, men det er betydelig mer sukker i en 70% sjokolade enn i kakaoen jeg lager, gitt. Jeg liker ikke å drikke tykke ting.

Gammel 06-11-15, 12:12   #35
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til uteskole har jeg rett og slett regia "rett i koppen" til gutta. Det funker fint. Selv vil jeg ha chilli i kakaoen, og jeg foretrekker vel streng tatt den fra dronningens, for 70 % kan lett bli bitter.

Gammel 06-11-15, 12:49   #36
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

På et eller annet forum lærte jeg at rett i koppen-drikk ikke gir sur termos like raskt som hjemmelaget kakao. (Her kan tursekker lett bli liggende både to og tre dager i ganger. )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 12:49   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

På et eller annet forum lærte jeg at rett i koppen-drikk ikke gir sur termos like raskt som hjemmelaget kakao. (Her kan tursekker lett bli liggende både to og tre dager i ganger. )

Det er vel kanskje fordi den ikke inneholder melk?

Gammel 06-11-15, 12:54   #38
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel kanskje fordi den ikke inneholder melk?

Ja, den gjør kanskje ikke det? Eller er det tørrmelk? Termoser gir vel generelt et utmerket miljø for bakterievekst, jeg synes de kan være ekle selv om en husker å vaske dem samme kveld.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 12:54   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget også kakao med pulver før, fordi jeg selv synes det er bedre. Men det tar 1 min og 30 sek å lage oboy i mikroen, så det kan ikke sammenlignes tidsmessig - og mine barn vil heller ha lunken sjokolademelk enn brennvarm kakao. Så da er det jo veldig enkelt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 12:56   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den beste sjokoladedrikken er den fra kafeteria. Fra sånn automat med bilde av dame på.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.