Sv: Paris - hva skjer?
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Men nå er det jo sånn at disse IS-terroristene (om det nå er dem som står bak eller ikke) vinner territorium i Midt-Østen, og finner mye av legitimiteten sin i religion. Så kan andre si hva de vil om at de ikke er religiøse, og sånn er ikke islam - eller kristendom for den saks skyld - men de innfører sharialovgivning fordi de selv legitimerer seg i religion. Det samme gjør Boko Haram i Nigeria. De har innført sharia i flere områder i nord. I min verden hadde korstogene noe med religion å gjøre, det samme hadde inkvisisjonen, og det har også islamittisk terrorisme. Mest av alt handler det om makt, og dessverre gir mange religioner i verden legitimitet til en del grupper i det de er i ferd med å bygge opp makt. Nå skriver islamske ekstremismer på twitter: Gud er stor. Paris brenner. Vi kan ikke late som om dette ikke (også) handler om religion. Lik det eller ei.
Dette er jeg faktisk litt enig i, selv om hensikten med å skille terroren skarpt fra religion både er godt ment og på mange måter riktig (fordi det handler om makt, kontroll og vold osv.). Men jeg er usikker på om det er hensiktsmessig å nekte å snakke om denne tolkningen av islam, tvert imot kunne vel det ha åpnet opp for et mer nyansert bilde på religionen, og de som ikke er enige i terroristenes tolkning, mål og midler, ville fått en mulighet til å argumentere for det. Jeg synes også det er litt skummelt om religion og hvordan denne brukes og tolkes, skal være tabu å snakke om.
Her er en kronikk om akkurat dette: Vi kan hverken forstå eller bekjempe jihadistisk terror effektivt dersom vi benekter at den har noe med islam å gjøre.
|