Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden
Jeg synes egentlig ikke førjulstiden er så stressende i seg selv, det er jobben som skaper stresset, ikke juleforberedelsene. Etter mange år med hektisk november/desember på jobb, har jeg lært meg at jul blir det uansett. Hvor mye jeg gjør varierer fra år til år, alt etter hvor mye tid jeg har. Noen ganger blir det mye hjemmebakst, andre år lite. Noen ganger får vi faktisk ryddet litt (det trengs for å si det sånn), andre år soper vi unna det verste.
Det jeg aldri gjør: - Vaske vegger, tak og gudene vet hva - Vi har vaskehjelp som kommer og tar en vanlig vask rett før julaften. Mannen vasker vinduer om det trengs.
- Skrive julekort - det får holde med julekort med bilde på

- Skifte gardiner eller annen avansert pynting
- Lage pepperkakehus - dette tar mannen seg av. Av og til er det enkle kreasjoner, andre år (som i år) mer avanserte greier.
I år fikk jeg faktisk kjøpt både noen julegaver og kalendergaver veldig tidlig. Jeg handlet også inn både vin til julefest og julaften tidlig (taxfree). Jeg planlegger meny/matinnkjøp i god tid og handler inn så tidlig jeg kan (eksempelvis er julekalkun allerede innkjøpt).
Førjulskos har det ikke blitt så mye av enda, men det skyldes travle tider på jobb og ikke julestress. Nå er det juleferie og jeg satser på noen rolige og koselige dager nå frem mot jul.
|