Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gå ned i vekt og bli der?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 22:57   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den kosten jeg spiser så og si alle spise og få god effekt av. Jeg spiser naturlig sunn mat. Kjøtt, fisk, egg, nøtter og frø, melkeprodukter, kylling, grønnsaker ...
Bare sunn, ren mat, med mindre man mener at poteter, pasta, sukker og ris er usedvanlig sunt og rikt på vitaminer og mineraler og at man lever svært usunt uten disse matvarene.

Men då kan eg seie meg litt meir eing med deg. Eg fekk inntrykk av at du forsvarte å kutte grønnsaker frå kosten og leve på feitt kjøt eg ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:01   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men då kan eg seie meg litt meir eing med deg. Eg fekk inntrykk av at du forsvarte å kutte grønnsaker frå kosten og leve på feitt kjøt eg ...

Hehe nei, jeg syns ikke den metoden passer for alle. Jeg har jo sett hvor bra det har gjort Skaldeman, og jeg kan godt mene at man kanskje bør prøve dette om amn er ekstremt overvektig og må ned ganske kjapt. Men ellers fungerer det som regel ypperlig for folk om de kutter ut raske karbohydrater og får i seg nok fett.
Pga. hormonene og vekten min MÅ jeg kutte voldsomt ned på karbene for å få helseeffekt og vektnedgang, så min grense ligger vel på rundt 20-30 gram netto karbohydrater daglig. Det er ikke mye, men jeg har en ekstrem helsegevinst av det, og jeg spiser både kremfløte, seterrømme, bacon, fete oster osv, men kompletterer (var det riktig ord?) det med en haug av gode grønnsaker, helst de som vokser over jorda.

Gammel 10-10-06, 08:11   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt største ankepunkt mot en diett basert på kjøtt, er det uetiske i at kun en hvit fet andel av verdens befolkning skal spise proteiner (masse proteiner) mens den andre halvparten skal spise ris. Den ene halvparten går til ekstreme virkemidler for å gå ned i vekt, mens den andre sulter i hjel. Det er uetisk. Jorden har virkelig ikke rom for at (alle) folk kan leve på rødt kjøtt.

Gammel 10-10-06, 08:17   #4
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mitt største ankepunkt mot en diett basert på kjøtt, er det uetiske i at kun en hvit fet andel av verdens befolkning skal spise proteiner (masse proteiner) mens den andre halvparten skal spise ris. Den ene halvparten går til ekstreme virkemidler for å gå ned i vekt, mens den andre sulter i hjel. Det er uetisk. Jorden har virkelig ikke rom for at (alle) folk kan leve på rødt kjøtt.

1. Lavkarbo behøver absolutt ikke være basert på rødt kjøtt. Den skal være basert på proteinrike kilder som egg, ost, fisk, kylling osv.

2. Hva mener du med masse protein?

At verden er fullstendig skjevfordelt når det gjelder mat er ingen uenig i...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:00   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

1. Lavkarbo behøver absolutt ikke være basert på rødt kjøtt. Den skal være basert på proteinrike kilder som egg, ost, fisk, kylling osv.

2. Hva mener du med masse protein?

At verden er fullstendig skjevfordelt når det gjelder mat er ingen uenig i...

Andre proteinrike kilder forutsetter også et landbruk som vil ta for mye plass og energi, i fht hva jorden har ressurser til, dersom alle skulle fått tilgang til det. Med masse proteiner, mener jeg feks en atkins eller fedondiett, som ingen utenom den rikeste delen av den hvite vestlige befolkningen har råd til. Kanskje bortsett fra bønner.

Det er *mulig* at en bedre fordeling av næringsstoffer ville vært mulig om junk ble forbudt. Det går mye kjøtt med til alle burgerne, pølsene og nuggetsene.

Jeg er svært potistiv til et sammensatt proteinrikt kosthold, men jeg blir nesten kvalm av Skaldeman-kostholdet i et globalt perspektiv.

Gammel 10-10-06, 11:30   #6
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Junkfood er mishandling av mat og burde definitivt være forbudt!

Jeg er og veldig opptatt av all den maten som kastes. Det er enorme mengder mat som kastes hver eneste dag, mat som fint kunne vært brukt. Vi har alle et ansvar for å ikke sløse med de ressursene som finnes. Om vi planlegger både handling og matlaging så går det fint an å ikke kaste så mye mat.

Jeg lever atkinsaktig og spiser gjennomsnittlig 80 gram protein om dagen noe som faktisk er akkurat anbefalingene for hvor mye protein kroppen trenger i forhold til den fysiske aktiviteten jeg er i.

Nå er ikke jeg alene noen representativt tilfelle for lavkarbo og det er vel neppe alle som faktisk registerer hva de spiser og fordelingen av protein, fett og karbohydrater.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.