Sv: Hvilken telefon har din 10/11/12-åring?
Det er helt sikkert mange som kjøper ny telefon før de absolutt MÅ, på samme måte som mange kjøper ny vinterjakke før det er hull i eller nye sko fordi de bare vil ha et par som er bedre å gå i, selv om de har fullt brukandes hjemme. Alle er enige i at det beste for miljøet er at alle i verden bruker alt de har til det faktisk ikke kan brukes, men av en eller annen grunn virker det i blant som om brukte, slitne iPhones er det mest dekadente man kan gi sine barn. Dette er - i vårt tilfelle - en mobil som har en gjenkjøpsverdi på godt under tusenlappen, hvis den i det hele tatt er salgbar (5-ern er jo notorisk dårlig på batteri).
Jeg er sikkert også preget av at mobiler er en bruksgjenstand og arbeidsredskap som jobben leverer, jeg har aldri kjøpt en mobil selv i hele mitt liv. Likevel har jeg heller ikke byttet min gamle 5s i den nye jeg kunne fått på jobben (først og fremst fordi jeg ikke vil ha Samsung, riktig nok). Men jeg tror det er mange med meg som faktisk ikke ser på mobiler som noe helt spesielt verdifullt, selv om de er dyre. Og at det selvsagt er bedre å gi den videre til noen som kan bruke den enn å kaste den, når man av ulike årsaker skal ha ny.
(Nå kan jeg jo også innrømme at når en Kindle blir ødelagt her i huset (n=2), så er det arverekke slik at jeg kjøper den nyeste og mannen får min gamle, uansett hvem det er som mister sin. )
|