Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Selvsagt har slike familier et ansvar. Vi har da virkelig ansvar alle sammen for felles verdier i samfunnet. De fleste valg vi tar som betyr noe har også virkninger ut over oss selv. Vil vi være ansvarsfri får vi melde oss ut rett og slett.
Vanligvis er det jo slik (i større grupper) at man har delegert vekk en del av ansvaret, i vårt samfunn gjør vi det med å stemme inn politikere som vi har tiltro til skal lage samfunn som gavner innbyggerene. Enkeltpersoner har selvfølgelig også et ansvar for å støtte opp under samfunnet, men samfunnsansvaret kan ikke hvile på enkeltpersoner.
Angående om den som velger er fritatt ansvar: Jeg mener at hvis det bare er et reellt fritt valg man kan holdes ansvarlig. Jeg kan feks (på grunn av økonomi, tilbud, psyke etc) velge hva jeg vil spise, da er det faktisk mitt ansvar at jeg veier for mye. Hadde jeg hatt spiseforstyrrelser på grunn av at jeg ble mishandlet som barn, ikke selvsagt at det bare er mitt ansvar.
Sist redigert av him : 22-02-16 kl 13:02.
|