|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Vi har mange rettigheter og ordninger og støttemuligheter osv, men det er for mange et blodslit å få det de har rett på. Så jeg vil si at vi er ganske brutale mot foreldre som har barn med store pleiebehov.
|
|
|
|
#102 |
|
Leser
|
For å si det slik: Hvilke andre land er det du vet om hvor du tenker at det er lettere/bedre å være foreldre til barn med store pleiebehov?
|
|
|
#103 |
|
|
Ingen, kanskje, men jeg synes faktisk det er totalt irrelevant.
|
|
|
|
#104 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortSystemet med hjelp rundt barn med spesielle behov er veldig fint, på papiret. I virkeligheten, not so much.
|
|
|
|
#105 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg synes f.eks. det er helt horribelt at veldig mange foreldre som får barn med større pleiebehov enn "normalt" ikke kan være i arbeidslivet samtidig som de er foreldre for barna sine. For mange innebærer det et delvis (og kanske helt også) tap av identitet og vi som samfunn er heller ikke tjent med at disse forsvinner. Det bidrar jo også helt klart til at foreldre som får påvist eller mistenkt at fosteret har større pleiebehov velger det bort. Og jeg synes det som er verst med det er at det ofte ikke er selve pleien av barnet som gjør at de faller ut av arbeidslivet, men at administrasjonen av omsorg/pleie/behandling barnet får er så krevende for foreldrene.
|
|
|
|
#106 |
|
Leser
|
Det er relevant i forhold til hvor lett det er å lage et samfunn som inkluderer barn med funksjonhemninger og støtter foreldre deres.
|
|
|
#107 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortSå du mener da at fordi vi ikke kan/vil endre vårt samfunn, skal enkeltmennesker ta belastningen ved å få de barna som vi ikke kan/vil legge til rette for å ha, bare fordi det er ubehagelig å tenke på at vi selekterer bort barn?
|
|
|
|
#108 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg synes spørsmålet til Katta er veldig interessant. Hvor vil grensen gå for hva folk synes er greit? Vi man abortere fostre med anlegg for kroniske sykdommer man kan leve godt med, for eksempel? Fostre med anlegg for Alzheimers? Diabetes? Psykisk sykdom? Vi man shoppe kjønn, øyefarge, høyde, vekt etc. hvis man kan?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#109 |
|
|
Det siste avsnittet ditt var veldig bra. Jeg har tenkt på det, men uten å greie sette skikkelig ord på det, eller sette fingeren på det.
|
|
|
|
#110 |
|
Bedreviter
|
Jeg har ikke et barn med down selv, men så mye vet jeg om norsk offentlig helsevesen at jeg kan si med sikkerhet at systemet på ingen måte er dimensjonert til å ivareta barn med down eller tilsvarende lidelser. Det er et blodslit å være foreldre til barn med funksjonshemning eller funksjonsnedsettelser i samfunnet vårt, ikke minst på grunn av hvor ufattelig mye jobb det er å skulle forholde seg til det offentlige. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Leser
|
Jeg mener at Esme (slik jeg oppfattet henne) er for optimistisk i forhold til hvilke samfunnsmessige endringer som vil skje. Jeg har ikke pekt på noen "løsninger" i det hele tatt, jeg bare påpeker at abort per i dag, ikke bare brukes til å terminere svangerskap, men også at man bevisst fjerner barn som feks har down. Dette er ikke en moralsk vurdering hverken av de som tar abort av den ene eller andre grunnen.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 22-02-16 kl 11:12. Årsak: innhold -> bruksområdet + skrivefeil |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortFor øvrig synes jeg det er ganske spesielt og etisk betenkelig at familier som får påvist utviklingsavvik hos barnet de venter, skal pålegges et slags ansvar for å opprettholde mangfoldet i samfunnet vårt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Absolute Beginner
|
Ja. Det blir ofte ansett som mer hjerterått å avslutte et slikt svangerskap enn å avslutte et fordi man ikke har råd, plass eller tid. (Og det til tross for at disse faktorene gjerne vil bli tynet enda mer om man får et barn med spesielle behov, på toppen av alt det andre.) |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Leser
|
Er det noen i denne diskusjonen som sier det, da? Det jeg påpeker (og som jeg i alle fall prøver å holde helt nøytralt) er at det viser seg at de som får påvist utviklingsavvik hos barn ofte tar abort. Og jeg oppfatter at flere i tråden (også du) mener at dette er forståelig. Jeg kan ikke se noen som hevder det motsatte?
|
|
|
#115 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har ikke påstått at noen i denne diskusjonen har sagt det. Men det er et argument som stadig brukes i samfunnsdebatten om dette temaet, ergo nevnte jeg det.
|
|
|
|
|
#116 |
|
Leser
|
OK, da misforsto jeg. Vil jo ellers si at dette er veldig vanlig - når en overordnet styringsmyndighet (lærer, lege, foreldre, stat, lovverk) ikke tar ansvaret, blir ansvaret generelt skjøvet over på enkeltmennesker.
|
|
|
#117 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortI dag lever mange med en funksjonshemming de før hadde dødd tidlig av. I tillegg får folk slike skader etter fødsel og ulykker - det kommer man aldri unna. Jeg synes ikke foreldre har plikt til å opprettholde mangfoldet i samfunnet, og er ikke veldig bekymret for aborter på grunn av dette. Jeg synes dog det bør gå en grense for hva man kan ta abort etter uke 12 for. Jeg mener man kan få abort frem til uke 18 hvis fosteret har leppe/ganespalte. Det mener jeg eksempelvis er feil.
|
|
|
#118 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg personlig ville ikke tatt abort, egentlig ganske uansett.
|
|
|
|
#119 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg har for øvrig selv tatt DUO-test (?) i begge graviditeter pga ryggmargsbrokk i familien. Hadde dog ikke ett 100 % svar på hva vi skulle gjøre hvis testen viste at noe var galt.
|
|
|
#120 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortDet ble sjekket nakkefold og sånn på 12 ukers ultralyd på begge mine.
|
|
![]() |
|
|