Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om fleirbarnssvangerskap og abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-16, 10:21   #101
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Personer med downs er jo i ferd med å bli "utryddet" (vet ikke helt hvilket ord man skal bruke) i Norge i dag, pga diagnostisering og abort. Jeg vet selvsagt at det er problemer med helsevesenet i Norge, men jeg vil jo si at med et overordnet blikk at vi har et bra system og regime, og alikevel velger folk vekk det å få barn med downs,

Vi har mange rettigheter og ordninger og støttemuligheter osv, men det er for mange et blodslit å få det de har rett på. Så jeg vil si at vi er ganske brutale mot foreldre som har barn med store pleiebehov.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 10:44   #102
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vi har mange rettigheter og ordninger og støttemuligheter osv, men det er for mange et blodslit å få det de har rett på. Så jeg vil si at vi er ganske brutale mot foreldre som har barn med store pleiebehov.

For å si det slik: Hvilke andre land er det du vet om hvor du tenker at det er lettere/bedre å være foreldre til barn med store pleiebehov?

Jeg sier ikke at Norge er et ideellt eller perfekt land, og det er ikke intensjonen min å bortforklare at det er mye byråkrati etc Det kommer aldri til å være "like lett" (som om det å være foreldre nødvendigvis er lett) å være foreldre til et barn med store pleiebehov som til barn som ikke har det behovet. Helt uavhengig av hvor mange støtteordninger og rettigheter som eksisterer.

Gammel 22-02-16, 10:48   #103
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det slik: Hvilke andre land er det du vet om hvor du tenker at det er lettere/bedre å være foreldre til barn med store pleiebehov?

Ingen, kanskje, men jeg synes faktisk det er totalt irrelevant.

Gammel 22-02-16, 10:50   #104
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Systemet med hjelp rundt barn med spesielle behov er veldig fint, på papiret. I virkeligheten, not so much.

Jeg har en unge som ikke er veldig funksjonshemmet, men nok til at han trenger oppfølging mer eller mindre døgnet rundt.
Og å få hjelpeapperatet til å forstå hvor stor belastningen er, eller å få de med "friske" barn til å forstå det, er nærmest umulig. "For han ser så oppegående ut".

Og når jeg tenker på hvor mye jeg kjemper, så tør jeg ikke tenke på hvor ille det er for de som faktisk har barn som er multifunksjonshemmet etc etc.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 10:54   #105
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg synes f.eks. det er helt horribelt at veldig mange foreldre som får barn med større pleiebehov enn "normalt" ikke kan være i arbeidslivet samtidig som de er foreldre for barna sine. For mange innebærer det et delvis (og kanske helt også) tap av identitet og vi som samfunn er heller ikke tjent med at disse forsvinner. Det bidrar jo også helt klart til at foreldre som får påvist eller mistenkt at fosteret har større pleiebehov velger det bort. Og jeg synes det som er verst med det er at det ofte ikke er selve pleien av barnet som gjør at de faller ut av arbeidslivet, men at administrasjonen av omsorg/pleie/behandling barnet får er så krevende for foreldrene.

Gammel 22-02-16, 10:59   #106
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen, kanskje, men jeg synes faktisk det er totalt irrelevant.

Det er relevant i forhold til hvor lett det er å lage et samfunn som inkluderer barn med funksjonhemninger og støtter foreldre deres.

For å si det slik: Hvis Norge har det beste systemet (som vi vet om) for å støtte foreldre til funksjonshemmete barn og foreldre alikevel opplever det som en tung belastning å ha et funsjonshemmet barn vil det være veldig utfordrende å endre samfunnet (slik jeg forsto at Esme mente burde gjøres). Og så lenge det er er veldig vanskelig å endre samfunnet vil de som har muligheten til å diagnostisere barna med funksjonhemming tidligere ta abort. Det blir en selvforsterkende sirkel. Dette skjer jo per i dag med fostre med down syndrom (hvis det er veldig interessant kan jeg prøve å finne tall på det). Poenget (til Katta) er så vidt jeg forstår at teknologien nå "raser av sted" slik at det kommer til å bli mulig å finne ut veldig mye mer, mye tidligere.

Gammel 22-02-16, 11:01   #107
Input

Input sin avatar

Standard

Så du mener da at fordi vi ikke kan/vil endre vårt samfunn, skal enkeltmennesker ta belastningen ved å få de barna som vi ikke kan/vil legge til rette for å ha, bare fordi det er ubehagelig å tenke på at vi selekterer bort barn?

Vi har et system som i aller høyeste grad er basert på mistillit. Det verste som kan skje er at noen får noe de ikke har krav på. Så da gjør vi det til et helvete for de som har krav på noe å få det.

Gammel 22-02-16, 11:04   #108
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes spørsmålet til Katta er veldig interessant. Hvor vil grensen gå for hva folk synes er greit? Vi man abortere fostre med anlegg for kroniske sykdommer man kan leve godt med, for eksempel? Fostre med anlegg for Alzheimers? Diabetes? Psykisk sykdom? Vi man shoppe kjønn, øyefarge, høyde, vekt etc. hvis man kan?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 11:07   #109
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Så du mener da at fordi vi ikke kan/vil endre vårt samfunn, skal enkeltmennesker ta belastningen ved å få de barna som vi ikke kan/vil legge til rette for å ha, bare fordi det er ubehagelig å tenke på at vi selekterer bort barn?

Vi har et system som i aller høyeste grad er basert på mistillit. Det verste som kan skje er at noen får noe de ikke har krav på. Så da gjør vi det til et helvete for de som har krav på noe å få det.

Det siste avsnittet ditt var veldig bra. Jeg har tenkt på det, men uten å greie sette skikkelig ord på det, eller sette fingeren på det.
Men det er sånn. Man skal være bombesikker på at man har krav på det, før noen får det. Så da blir det en mølle uten like, og man blir møtt med kommentarer som "er du sikker på at du skal søke på dette?" "ER det så slitsomt som du sier? Hm?? Du lyver sikkert!" osv osv.

Lillesøster 09
Gammel 22-02-16, 11:09   #110
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personer med downs er jo i ferd med å bli "utryddet" (vet ikke helt hvilket ord man skal bruke) i Norge i dag, pga diagnostisering og abort. Jeg vet selvsagt at det er problemer med helsevesenet i Norge, men jeg vil jo si at med et overordnet blikk at vi har et bra system og regime, og alikevel velger folk vekk det å få barn med downs,

Jeg har ikke et barn med down selv, men så mye vet jeg om norsk offentlig helsevesen at jeg kan si med sikkerhet at systemet på ingen måte er dimensjonert til å ivareta barn med down eller tilsvarende lidelser. Det er et blodslit å være foreldre til barn med funksjonshemning eller funksjonsnedsettelser i samfunnet vårt, ikke minst på grunn av hvor ufattelig mye jobb det er å skulle forholde seg til det offentlige.

Og selv i de magiske tilfellene der systemet fungerer, og man får absolutt alt man trenger, så er det et blodslit, fordi det rett og slett er forferdelig mye jobb.

Med bakgrunn i min erfaring med å håndtere offentlig helsevesen i Norge (som jeg tross alt er svært fornøyd med og har et godt forhold til), hadde jeg aldri valgt å sette til verden et barn med alvorlig funksjonshemning (gitt at det fantes et reelt valg), og jeg hadde trolig frarådet andre å gjøre det samme, hadde jeg blitt spurt om råd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 11:10   #111
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg mener at Esme (slik jeg oppfattet henne) er for optimistisk i forhold til hvilke samfunnsmessige endringer som vil skje. Jeg har ikke pekt på noen "løsninger" i det hele tatt, jeg bare påpeker at abort per i dag, ikke bare brukes til å terminere svangerskap, men også at man bevisst fjerner barn som feks har down. Dette er ikke en moralsk vurdering hverken av de som tar abort av den ene eller andre grunnen.

Det jeg påpeker er at regelverk som er laget i en setting, vil endre bruksområdet når omstendighetene endrer seg.

Dette er det samme som med innvandring. Husk at verden var anderledes da skille mellom flyktninger og asylsøkere ble satt. Nå - i en mer mobil verden - burde vi nok hatt et annet lovverk. Dessverre har ikke dette blitt gjort noe med før man har en "krise" (det er latterlig å kalle det krise, egentlig. Problemet med at folk drukner over middelhavet er 10 år gammelt. En krise er et ord jeg bruker om noe akutt.)

Det samme skjer med mye innen medisin (og også teknologi) nå. Abortloven ble vedtatt i en tid hvor abort var for å terminere svangerskap. Nå som det er mulig å diagnostisere foster på en annen måte brukes abort anderledes. Det bør selvfølgelig reflekteres over - helst uten alt for mye moralske pekefingre.

Sist redigert av him : 22-02-16 kl 11:12. Årsak: innhold -> bruksområdet + skrivefeil
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 11:11   #112
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig synes jeg det er ganske spesielt og etisk betenkelig at familier som får påvist utviklingsavvik hos barnet de venter, skal pålegges et slags ansvar for å opprettholde mangfoldet i samfunnet vårt.

Man har mange rettigheter her i landet. Min erfaring er at mange hjelpeinstanser er kjørt beinhardt på å gi så lite tjenester som mulig, og at de derfor er mer opptatt av å sette grenser for hva man kan få i stedet for å fortelle folk hva man har å tilby. Min erfaring er hovedsakelig fra eldreomsorg, jeg håper virkelig det er annerledes i andre deler av hjelpeapparatet. Men jeg har hørt en del historier som tilsier at det ikke er så mye bedre alle steder, og at mistillit og grensesetting rår grunnen mer enn samarbeid, opplysning og service.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 22-02-16, 11:21   #113
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

For øvrig synes jeg det er ganske spesielt og etisk betenkelig at familier som får påvist utviklingsavvik hos barnet de venter, skal pålegges et slags ansvar for å opprettholde mangfoldet i samfunnet vårt.

Ja. Det blir ofte ansett som mer hjerterått å avslutte et slikt svangerskap enn å avslutte et fordi man ikke har råd, plass eller tid. (Og det til tross for at disse faktorene gjerne vil bli tynet enda mer om man får et barn med spesielle behov, på toppen av alt det andre.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 11:22   #114
him
Leser

him sin avatar

Standard

Er det noen i denne diskusjonen som sier det, da? Det jeg påpeker (og som jeg i alle fall prøver å holde helt nøytralt) er at det viser seg at de som får påvist utviklingsavvik hos barn ofte tar abort. Og jeg oppfatter at flere i tråden (også du) mener at dette er forståelig. Jeg kan ikke se noen som hevder det motsatte?

Men jeg tror man bør ta den etiske diskusjonen av å være ett hakk nærmere "designbabyer" (jeg merker at det er vanskelig å diskutere dette blant annet fordi det ikke eksisterer noen gode ord, for det jeg vil si. Og det tror jeg skyldes at emnet har vært lite diskutert)

Gammel 22-02-16, 11:25   #115
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Er det noen i denne diskusjonen som sier det, da? Det jeg påpeker (og som jeg i alle fall prøver å holde helt nøytralt) er at det viser seg at de som får påvist utviklingsavvik hos barn ofte tar abort. Og jeg oppfatter at flere i tråden (også du) mener at dette er forståelig. Jeg kan ikke se noen som hevder det motsatte?

Men jeg tror man bør ta den etiske diskusjonen av å være ett hakk nærmere "designbabyer" (jeg merker at det er vanskelig å diskutere dette blant annet fordi det ikke eksisterer noen gode ord, for det jeg vil si. Og det tror jeg skyldes at emnet har vært lite diskutert)

Jeg har ikke påstått at noen i denne diskusjonen har sagt det. Men det er et argument som stadig brukes i samfunnsdebatten om dette temaet, ergo nevnte jeg det.

Gammel 22-02-16, 11:29   #116
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg har ikke påstått at noen i denne diskusjonen har sagt det. Men det er et argument som stadig brukes i samfunnsdebatten om dette temaet, ergo nevnte jeg det.

OK, da misforsto jeg. Vil jo ellers si at dette er veldig vanlig - når en overordnet styringsmyndighet (lærer, lege, foreldre, stat, lovverk) ikke tar ansvaret, blir ansvaret generelt skjøvet over på enkeltmennesker.

Gammel 22-02-16, 11:50   #117
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I dag lever mange med en funksjonshemming de før hadde dødd tidlig av. I tillegg får folk slike skader etter fødsel og ulykker - det kommer man aldri unna. Jeg synes ikke foreldre har plikt til å opprettholde mangfoldet i samfunnet, og er ikke veldig bekymret for aborter på grunn av dette. Jeg synes dog det bør gå en grense for hva man kan ta abort etter uke 12 for. Jeg mener man kan få abort frem til uke 18 hvis fosteret har leppe/ganespalte. Det mener jeg eksempelvis er feil.

Gammel 22-02-16, 11:53   #118
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Jeg personlig ville ikke tatt abort, egentlig ganske uansett.

Også når mange sier at "men vi var på UL, ALT så fint ut".

Jaha, tenker jeg da. Det er for det første mye som ikke vises på UL. Og det er mye som kan oppstå senere.

Så det er en "tynn" forsikring, liksom.

Lillesøster 09
Gammel 22-02-16, 11:55   #119
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har for øvrig selv tatt DUO-test (?) i begge graviditeter pga ryggmargsbrokk i familien. Hadde dog ikke ett 100 % svar på hva vi skulle gjøre hvis testen viste at noe var galt.

Gammel 22-02-16, 11:56   #120
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Det ble sjekket nakkefold og sånn på 12 ukers ultralyd på begge mine.
Jeg var ganske klar på at jeg hadde ikke tatt abort pga Downs feks.
Men tenkte at det var nå greit å være forbredt, hvis det så skulle være så sånn.

Lillesøster 09
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.