|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasisme
Ordet svart har heldigvis ikke noe med "mote" å gjøre. Vi lever ikke i en tidsalder der man kaller andre mennesker for "negere" heldgivis. Det har med historie å gjøre, ikke mote. Vi oppdaterer språket vårt ettersom tidene forandrer seg. Noen kaller det sikkert politisk korrekthet av vi ikke lenger sier niggere, negere, kjerringer, mongoer, evneveik osv. Heldigvis forandrer språket vårt seg ettersom tidene forandrer seg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: RasismeJeg syns mange ser rasisme over alt, og oftest helt uten grunn. Ordet neger er og har vært en del av norsk dagligtale sannsynligvis i minst 60 år. Når den som bruker ordet ikke legger noe negativt i det - så kan det da ikke kalles rasisme? For all del, hvis den ordet brukes om oppfatter det som negativt så bør man jo unngå ordet, men rasisme er det jo ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det kan være et poeng det, bina, men neger er ikke et norsk ord og språket er ikke statisk, så hvis man blir fortalt at "hey, hadde du giddet å slutte å bruke det ordet da det for grådig mange oppleves sårt og nedsettende?" så bør man evne å ta til seg ordene og lete etter nye ord å erstatte neger med. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Selvsagt prøver man å tilpasse seg - men det spiller ingen rolle om ordet neger ikke egentlig er et norsk ord. Det har på ett tidspunkt (lenge før min tid, så jeg vet ikke når) gått inn i det norske språket, og har inntil for ikke så mange år siden også vært brukt i lærebøker for skolebarn. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Hva er dette for noe tull da? Personangrep er uakseptabelt. Hold dere til tema!
|
|
|
#6 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det er ikke noe galt i å bruke hudfarge når man skal beskrive utseende, men det går fint an å bruke andre ord enn "neger" for å beskrive "afrikansk utseende" - f.eks. afrikansk utseende. Det at så mange som har et slikt utseende selv ønsker at man skal bruke andre ord burde være grunn god nok. Det koster så lite.
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Nei, men så svarte jeg også på et innlegg hvor påstanden var at det var unødvendig å bruke hudfarge for å beskrive folk. Når jeg sier "koreaner" så beskriver jeg jo hudfargen til vedkommende. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Akkurat som hvis du bruker ordet "afrikaner" i stedet for "neger".
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Veldig godt og viktig poeng. Det er det som er så fantastisk med barn, de ser personen som den de er, de snakker om hun "jenta med den rosa kjolen" mens mamma eller pappa hjemme ved middagsbordet antakligvis snakker om "hun mørke" eller noe i den duren .... HVORFOR ikke se personen bak hudfargen? Jeg kjenner drøssevis av folk som er født og oppvokst i Norge som ikke har hvit hudfarge som bare vil være seg selv, sitt navn, samme hva det måtte være. Kine som kom hit fra Korea 3 uker gammel vil være Kine, jente på 26 år, IKKE "hun kina dama" som folk fortsatt kaller henne. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Hmm.... du tror altså at det ikke består lignende uttrykk mot hvite eller lyshudede? Her hvor jeg bor blir lyseblonde fra Europa (slik som meg) kalt for Kaaskoppies (ostehoder). I det ligger at de (dvs. den lokale befolkningen som er mørkhudede antillianere) tror at vi som er blonde og lysere i huden, er fra oste-landet Nederland, og det gir seg utslag i blant annet at vi blir ekspedert sist dersom vi handler i butikker som eies av lokalbefolkningen, at de ikke gidder å møte oss til avtale dersom de oppdager at vi er Kaaskoppies osv.osv. Jeg har ganske mange graverende eksempler etter halvannet år. Jeg er sterk og hever meg over det, men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det OGSÅ rasisme.
|
|
|
#11 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg er vant til at "våre nye landsmenn" er ett litt nedsettende uttrykk. Noe som sikkert har med sosiolekt å gjøre, mest av alt. Jeg oppfatter det litt sånn... Tja... Jeg vet ikke helt, men jeg er vant til at det mest er rasister/innvandringsmotstandere/Demokrater som bruker det utrykket, som du sier, for å egentlig si "jævla svarting". |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ustabil
|
Enig. Sånn oppfatter jeg det også. "Våre nye landsmenn" brukes stort sett bare i nedsettende betydning. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Enig og hvem i all verden er våre "nye landsmenn"? Finnes det fortsatt folk som sier det? Om hvem da? Alle polakkene som har kommet eller er det fortsatt en betegnelse om alle "ikke hvite" som har kommet til Norge? Er mine naboer som er født og oppvokst på Grunerløkka ned brun hud del av denne gruppen noen folk kaller "våre nye landsmenn"? Dette er i alle fall ikke en betegnelse NRK eller andre typer institusjoner fortsatt bruker. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Skrekkøgle
|
Ei jeg jobbet med på ett prosjekt, en helsesøster faktisk, refererte hele tiden til de som "våre nye landsmenn", men uten å mene noe vondt, faktisk, men hun bare sa det, fordi hun fant ikke uttrykk som passet. En annen helsesøster sa ifra, at det var ett litt "slitt" utrykk, og hun sluttet å bruke det. En annen helsesøster igjen, bruker det ivrig, men hun er Frp'er, og har stått i avisene og snakket om at "innvandrere får for mange barn" og så jobber hun i den mest innvandrerrike bydelen i Bergen... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
De fleste slutter med uttrykk som andre oppfatter nedsettende når de får vite at det oppfattes nedsettende. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
anglofil
NETTOPP!! Her peker du på det helt vesentlige etter min mening. Vi MÅ, i år 2007, slutte å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Folkene du omtaler her er jo IKKE en homogen gruppe på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du og andre folk har et så enormt stor behov for å omtale de for noe annet en det de er. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Våre nye landsmenn brukes i stor utstrekning, også i beste mening - i festtaler når noen skal understreke hvor hyggelig det er med nettopp nye landsmenn. (Da oftest i betydningen de som ikke har bodd her i århundrer - og inkluderer også polakker, russere og litauere, ja.) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ustabil
|
Kjerringer? Når ble det et fy-ord? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Jeg kaller ikke kvinner for kjerringer og det er det heldigvis ingen i min omgangskrets som gjør heller. Du er kanskje av typen som lærer barna dine at kvinner helst skal omtales som "kjerringer"? Du snakker sikker om renholdsarbeidere som "vaskekjerringer" også. Det gjør nok min oldemor også. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Du trenger da ikke legge ord i munnen på meg, Lisa, jeg greier godt å uttrykke meg selv. Helt sant altså! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|