|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Rasisme
Tullprat. Hvis du har fulgt med i timen i det hele tatt så vet du også at både andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere har problemer både i forhold til språk og integrering. Problemene blir ikke borte selv om du lukker øynene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hun sier jo ikke at problemene ikke er der, hun påpeker at du generaliserer for mye. Det er det som er problemet med slike "samlebegreper" du mener vi trenger til å snakke om disse problemene. Det går da an å nyansere og bruke et par ord ekstra når man skal snakke om dette?
|
|
|
#3 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettop! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Å herregud, vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hadde du enda vært 80 pluss år så hadde det liksom ikke gjort noe .... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Ok så fordi det finnes mange problemer og utfordinger knyttet til integrering i Norge så bør du i aller høyeste grad fortesette å stigmatisere folk med annen hudfarge. Det er slik det er i din verden altså? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
Men når du beskriver dette, Bina, så er det jo nettopp å nyansere du gjør. Og da viser det seg at problemene varierer ganske mye blant disse du velger å beskrive "som å ha annen hudfarge". 2 er "med" i miljøet, 3 snakket ikke norsk da de begynte på skolen, 5 har påfallende annerledes klesdrakt osv.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Jeg prøver egentlig bare å få Lisa til å se at det er litt forskjell på "dem" og "oss" - enten man liker det eller ikke. Nettopp fordi de har en annen bakgrunn, og en annen hudfarge, en annen religion, et annet språk - en eller flere slike faktorer - så har de litt spesielle "behov" om man kan kalle det det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Prøv å vær litt konsekvent da. Vi snakker om folk er født og oppvokst i Norge, de er "oss" Bina selv om de er brune. Jeg har mye mer til felles med folk som bor i borettslaget mitt i Oslo, brune og hvite en jeg har f.eks til familemedlemmer på toten. Det har ikke noe med FARGE å gjøre, det har med miljø man bor i osv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: RasismeMine barn, om ingen hører dem snakke, faller ofte i kategorien "innvandrerbarn". De ser meg med hijab og abaya (kåpe), og hører at barna har "utenlandske" navn. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
godtemonster
Alle alenemødre har det til felles at de ikke lever sammen med faren til barnet sitt. Det er noe disse mødrene utvilsomt har til felles, og kan i en del sammenhenger (f.eks. når man snakker om trygdeytelser) være svært relevant. Jeg kan ikke se at det begrepet du føler du har behov for til å snakke om alle de 14 i ditt barns klasse under ett kan sammenliknes med dette (som du baserte på hudfarge).
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Nøyaktig hva er det vi skal åpne øynene for? Brune mennesker som hører sammen i samme bås? Det er denne tankegangen jeg ikke helt forstår, bina. Du putter to av disse fjorten i samme bås, ikke fordi de hører hjemme der da de er "med" i miljøet, men fordi de har samme hudfarge som de tolv andre. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Ja, for du ser ikke de andre 12. Du ser ikke de problemene de har, og kanskje til og med skaper. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|