|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme
Huff - jeg kjenner meg igjen - har hatt den samtalen utallige ganger med mine foreldre... Jeg skjønner ikke hvorfor de må bruke slikt språk, og jeg skjønner ikke at de ikke forstår hvor utrolig ille det høres ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Ustabil
|
Ja, men noen ganger er det nyttig med "samlebegreper". Blant annet fordi mange av disse har spesielle behov (morsmålsopplæring, som nevnt, kvinner som ikke snakker norsk, kultur på kollisjonskurs med norske lover, osv). |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Ustabil
|
![]() Sv: RasismeAnuk: Jeg kjenner trangen til å |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei der ser du - det er ikke lett å følge med.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er usikker på hvem du egentlig refererer til her jeg. Hvem er DE? |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Ustabil
|
Jeg tror mye av dette er dialektisk betinget. Her jeg bor omtaler de eldre seg selv som "vi gamlingene". |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: RasismeDet med kjerring er vel litt geografisk og
![]() |
#108 |
Ustabil
|
Våre nye landsmenn. Innvandrerne. Andre- og tredjegenerasjonsinnvandrerne. Innvandrerungdom. Utlendninger. Fremmedkulturelle. Fremmedspråklige. Ikke-vestlige innvandrere. Fritt valg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor skal du ha et samlebegrep på disse? Er f.eks. barn med behov for morsmålsopplæring og "kultur på kollisjonskurs med norske lover" synonymt og bør sammenfattes med en og samme term?
![]() |
#110 |
Ringskrømt
|
Det har aldri vært greit å si neger, at mange likevel gjør det fordi "de ikke mener noe med det" spiller ingen rolle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
anglofil
Fy f*** så trist lesing. Håper ikke du overfører dine holdninger til dine barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Juba Juba
Jo, men Lisas poeng var jo at hun ikke forstår hvorfor en del har behov for å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Som hun sa så betyr jo ikke dette at de er en homogen gruppe. I ditt innlegg så sier du at de ikke er en homogen gruppe, men har endel felles trekk som at de ikke er helt "integrert i samfunnet" og at barna kan "omtrent 4 norske ord". Jeg synes det er helt på jordet å anta at alle med mørk hudfarge automatisk faller inn under den kategorien. Derfor lurte jeg på hvem du egentlig mente med DE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Ustabil
|
Tullprat. Hvis du har fulgt med i timen i det hele tatt så vet du også at både andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere har problemer både i forhold til språk og integrering. Problemene blir ikke borte selv om du lukker øynene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
godtemonster
Hun sier jo ikke at problemene ikke er der, hun påpeker at du generaliserer for mye. Det er det som er problemet med slike "samlebegreper" du mener vi trenger til å snakke om disse problemene. Det går da an å nyansere og bruke et par ord ekstra når man skal snakke om dette?
![]() |
#115 |
Juba Juba
Nettop! |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
anglofil
Å herregud, vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hadde du enda vært 80 pluss år så hadde det liksom ikke gjort noe .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Ustabil
|
Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
anglofil
Ok så fordi det finnes mange problemer og utfordinger knyttet til integrering i Norge så bør du i aller høyeste grad fortesette å stigmatisere folk med annen hudfarge. Det er slik det er i din verden altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
godtemonster
Men når du beskriver dette, Bina, så er det jo nettopp å nyansere du gjør. Og da viser det seg at problemene varierer ganske mye blant disse du velger å beskrive "som å ha annen hudfarge". 2 er "med" i miljøet, 3 snakket ikke norsk da de begynte på skolen, 5 har påfallende annerledes klesdrakt osv.
![]() |
|
|