Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 12:46   #101
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen hver gang noen snakker om "han der negeren som spiller på Brann" ... eller de som ikke ser såpene på TvNorge, såkalte "neger-såper". Jeg prøver iherdig å fortelle dem at slikt ikke passer seg, hvorpå han presterte å si "hva skal jeg kalle dem, da? Svartingene?" Hvorfor må du kalle "dem" noe da? svarer jeg, men til hvilken nytte.

Huff - jeg kjenner meg igjen - har hatt den samtalen utallige ganger med mine foreldre... Jeg skjønner ikke hvorfor de må bruke slikt språk, og jeg skjønner ikke at de ikke forstår hvor utrolig ille det høres ut!

Men jeg trøster meg med at de er gamle, og språket er faktisk i utvikling, så det er ikke så lett å henge med. De må ikke være rasister selv om de uttrykker seg slik.... Det er jo mote i språk også, og hva som er politisk korrekt forandrer seg med tiden.

Det er ikke lenger greit å si neger - akkurat som det ikke er greit å si feks evneveik, gamling eller vaskekjærring. Dette er ord som etterhvert har blitt negativt ladet og byttet ut med andre bedre(?) ord. Men for min mor er dette helt greie ord. Hun har selv vært vaskekjærring og bare fnyser av betegnelsen "renholdsarbeider".

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:11   #102
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

NETTOPP!! Her peker du på det helt vesentlige etter min mening. Vi MÅ, i år 2007, slutte å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Folkene du omtaler her er jo IKKE en homogen gruppe på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du og andre folk har et så enormt stor behov for å omtale de for noe annet en det de er.

Ja, men noen ganger er det nyttig med "samlebegreper". Blant annet fordi mange av disse har spesielle behov (morsmålsopplæring, som nevnt, kvinner som ikke snakker norsk, kultur på kollisjonskurs med norske lover, osv).

Det er ikke en homogen gruppe, men en slags gruppe er de likevel. De er ikke HELT "norske". De er ikke helt integrert i samfunnet. Barna begynner på skolen og kan omtrent 4 norske ord. Skal man stille like uforberedt og like overrasket hver gang? Eller kan man telle dem opp (gruppere dem) allerede på forhånd?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:13   #103
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Anuk: Jeg kjenner trangen til å - bare bittelitt.

Gamling? Hva skal man kalle dem, da? Gamlingene, som sitter ved stambordet sitt på det lokale senteret?

Når ord som gamling og kjerring blir betegnet som nedsettende, da blir jeg litt oppgitt - og begynner å skjønne at noen kanskje bruker både evneveik og neger. Hvis ikke neger er verre enn gamling, liksom...

Gammel 20-06-07, 14:20   #104
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Anuk: Jeg kjenner trangen til å - bare bittelitt.

Gamling? Hva skal man kalle dem, da? Gamlingene, som sitter ved stambordet sitt på det lokale senteret?

Når ord som gamling og kjerring blir betegnet som nedsettende, da blir jeg litt oppgitt - og begynner å skjønne at noen kanskje bruker både evneveik og neger. Hvis ikke neger er verre enn gamling, liksom...

Nei der ser du - det er ikke lett å følge med.... Det er nok ikke alle som er glad for å bli kalt gamling eller kjerring nei. Det har kommet nye og bedre ord som feks eldre og kvinne.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:25   #105
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, men noen ganger er det nyttig med "samlebegreper". Blant annet fordi mange av disse har spesielle behov (morsmålsopplæring, som nevnt, kvinner som ikke snakker norsk, kultur på kollisjonskurs med norske lover, osv).

Det er ikke en homogen gruppe, men en slags gruppe er de likevel. De er ikke HELT "norske". De er ikke helt integrert i samfunnet. Barna begynner på skolen og kan omtrent 4 norske ord. Skal man stille like uforberedt og like overrasket hver gang? Eller kan man telle dem opp (gruppere dem) allerede på forhånd?

Jeg er usikker på hvem du egentlig refererer til her jeg. Hvem er DE?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:26   #106
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei der ser du - det er ikke lett å følge med.... Det er nok ikke alle som er glad for å bli kalt gamling eller kjerring nei. Det har kommet nye og bedre ord som feks eldre og kvinne.

Jeg tror mye av dette er dialektisk betinget. Her jeg bor omtaler de eldre seg selv som "vi gamlingene".

Og når vi har venninnetreff så kaller vi det gjerne kjerringkveld. Da mest sagt i spøk. Og alle vet jo at Kjetil har flytta fra kjerringa!

Gammel 20-06-07, 14:26   #107
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med kjerring er vel litt geografisk og
Her er iallefall kjerring ok å bruke. Og ikke særlig negativt.

Men bar ser jo også at folk er forskjellig?
Tanteungen min på 5 har ikke sett så mange afrikanere. Er få av de i bygda vår. Og da han skulle ut å fly så ble han stående og stirre, og spurt så sin mor hvorfor han mannen var så svart i huden. For farger kan han.

Så for noen barn vil det vel også være naturlig å omtale andre med farge, fordi det er det de "kjenner" igjen? Og da er det jo litt slitsomt å bli helt hysterisk for det. For det er jo et logisk spørsmål. På lik linje som at barn kan påpeke at noen er store, lange etc.
De sier jo det de ser.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:27   #108
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg er usikker på hvem du egentlig refererer til her jeg. Hvem er DE?

Våre nye landsmenn. Innvandrerne. Andre- og tredjegenerasjonsinnvandrerne. Innvandrerungdom. Utlendninger. Fremmedkulturelle. Fremmedspråklige. Ikke-vestlige innvandrere. Fritt valg!

Gammel 20-06-07, 14:33   #109
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor skal du ha et samlebegrep på disse? Er f.eks. barn med behov for morsmålsopplæring og "kultur på kollisjonskurs med norske lover" synonymt og bør sammenfattes med en og samme term?

Gammel 20-06-07, 14:34   #110
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er ikke lenger greit å si neger - akkurat som det ikke er greit å si feks evneveik, gamling eller vaskekjærring. Dette er ord som etterhvert har blitt negativt ladet og byttet ut med andre bedre(?) ord.

Det har aldri vært greit å si neger, at mange likevel gjør det fordi "de ikke mener noe med det" spiller ingen rolle.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:34   #111
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Fy f*** så trist lesing. Håper ikke du overfører dine holdninger til dine barn.

SLUTT å se på folk som er født og oppvokst i Norge som "DE". De er like mye norske som det du og dine barn er. Det er takket være slike holdninger at det hele tiden skapes "oss" og "dem". hvordan i all verden skal folk kunne føle seg inkludert i samfunnet så lenge det finnes slike holdninger som du har? Når folk er født og oppvokst her i landet så har de ikke nødvendigvis noen andre holdninger en det du har.

De spesifikke probleme du peker på er forbeholdt visse grupper, ofte asylsøkere eller flykninger. Da kan du vel referer til de som det de er?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:35   #112
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Våre nye landsmenn. Innvandrerne. Andre- og tredjegenerasjonsinnvandrerne. Innvandrerungdom. Utlendninger. Fremmedkulturelle. Fremmedspråklige. Ikke-vestlige innvandrere. Fritt valg!

Jo, men Lisas poeng var jo at hun ikke forstår hvorfor en del har behov for å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Som hun sa så betyr jo ikke dette at de er en homogen gruppe. I ditt innlegg så sier du at de ikke er en homogen gruppe, men har endel felles trekk som at de ikke er helt "integrert i samfunnet" og at barna kan "omtrent 4 norske ord". Jeg synes det er helt på jordet å anta at alle med mørk hudfarge automatisk faller inn under den kategorien. Derfor lurte jeg på hvem du egentlig mente med DE.

Gammel 20-06-07, 14:39   #113
bina
Ustabil

Standard

Fy f*** så trist lesing. Håper ikke du overfører dine holdninger til dine barn.

SLUTT å se på folk som er født og oppvokst i Norge som "DE". De er like mye norske som det du og dine barn er. Det er takket være slike holdninger at det hele tiden skapes "oss" og "dem". hvordan i all verden skal folk kunne føle seg inkludert i samfunnet så lenge det finnes slike holdninger som du har? Når folk er født og oppvokst her i landet så har de ikke nødvendigvis noen andre holdninger en det du har.

De spesifikke probleme du peker på er forbeholdt visse grupper, ofte asylsøkere eller flykninger. Da kan du vel referer til de som det de er?

Tullprat. Hvis du har fulgt med i timen i det hele tatt så vet du også at både andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere har problemer både i forhold til språk og integrering. Problemene blir ikke borte selv om du lukker øynene.

Gammel 20-06-07, 14:43   #114
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Tullprat. Hvis du har fulgt med i timen i det hele tatt så vet du også at både andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere har problemer både i forhold til språk og integrering. Problemene blir ikke borte selv om du lukker øynene.

Hun sier jo ikke at problemene ikke er der, hun påpeker at du generaliserer for mye. Det er det som er problemet med slike "samlebegreper" du mener vi trenger til å snakke om disse problemene. Det går da an å nyansere og bruke et par ord ekstra når man skal snakke om dette?

Gammel 20-06-07, 14:45   #115
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hun sier jo ikke at problemene ikke er der, hun påpeker at du generaliserer for mye. Det er det som er problemet med slike "samlebegreper" du mener vi trenger til å snakke om disse problemene. Det går da an å nyansere og bruke et par ord ekstra når man skal snakke om dette?

Nettop!

Gammel 20-06-07, 14:51   #116
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Å herregud, vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hadde du enda vært 80 pluss år så hadde det liksom ikke gjort noe ....

NEI du bør så absolutt jobbe med holdningene dine. Hvis barnet ditt går i klasse med f.eks Khomal så håper jeg ikke du automatisk snakker om Khomal på en annen måte en du snakker om Gerd og Pål. Hvis Khomal er født og oppvokst i Norge så er ikke Khomal by default "DE ANDRE". Hun er ikke noe annerledes en Gerd og Pål og snakker akkurat like bra norsk som de andre barna.

Hvis du snakker med lærere på vgs i Oslo Øst så er det nettopp dette med å sette i bås som de ser om en av de aller aller største ufordringene for integrering i Norge. Norske ungdommer er møkk lei av å bli stemplet som "DE", andre generasjons, tredje generajons osv osv you name it. De er lei av å hele tiden måtte bli stigmatisert med å være noe annet en det de er. De er vanlig borgere på lik linje med alle andre. For at folk skal kunne føle seg som "citizens" i et samfunn MÅ de også etthvert bli sett på som normale samfunnsborgere på lik linje med andre borgere. SÆRLIG når familien har bodd her i generasjoner ....

Gammel 20-06-07, 14:53   #117
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger ikke skrive så mye mer da Lisa gjør det for meg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:00   #118
bina
Ustabil

Standard

Å herregud, vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hadde du enda vært 80 pluss år så hadde det liksom ikke gjort noe ....

NEI du bør så absolutt jobbe med holdningene dine. Hvis barnet ditt går i klasse med f.eks Khomal så håper jeg ikke du automatisk snakker om Khomal på en annen måte en du snakker om Gerd og Pål. Hvis Khomal er født og oppvokst i Norge så er ikke Khomal by default "DE ANDRE". Hun er ikke noe annerledes en Gerd og Pål og snakker akkurat like bra norsk som de andre barna.

Hvis du snakker med lærere på vgs i Oslo Øst så er det nettopp dette med å sette i bås som de ser om en av de aller aller største ufordringene for integrering i Norge. Norske ungdommer er møkk lei av å bli stemplet som "DE", andre generasjons, tredje generajons osv osv you name it. De er lei av å hele tiden måtte bli stigmatisert med å være noe annet en det de er. De er vanlig borgere på lik linje med alle andre. For at folk skal kunne føle seg som "citizens" i et samfunn MÅ de også etthvert bli sett på som normale samfunnsborgere på lik linje med andre borgere. SÆRLIG når familien har bodd her i generasjoner ....

Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene?

I klassen til min førsteklassing er det flere "khomaler". Og de går som nevnt i første klasse. Nå ble jeg et øyeblikk i tvil, men av ca 38 elever tror jeg det er 14 med annen hudfarge, for å bruke det begrepet da. De fleste (kanskje alle uten at jeg vet det) av disse har opplæring i morsmål. 3 av dem snakket ikke norsk da de begynte på skolen. De fleste jentene holder seg til "sine egne", og jeg vet ikke om det skyldes at de ønsker det, blir utstøtt eller er oppdratt til det. Flere av dem sliter med norsken, også muntlig blant de andre barna. De sliter med å forstå beskjeder som gis. Foreldrene til flere av barna sliter med å forstå skriftlige beskjeder - og spesielt mødrene har det med å bare smile og si "ja, ja" - og så har de ikke skjønt at barna skulle ha med seg badetøy eller ski neste dag.

På foreldremøtene er oppmøteprosenten hos "innvandrer-barna" langt dårligere enn for de "norske". På arrangementer som avslutninger glimrer de også med sitt fravær. Når de blir invitert i bursdager svarer de ikke en gang - og kommer så godt som aldri. Det er i alle fall 5 jenter som har en påkledning som er iøynefallende - og som slett ikke er forenlig med aktiv lek, skogsturer, osv. Disse jentene isoleres.

Ja, det finnes et par unntak. To av guttene i klassen er "med" i miljøet, og foreldrene deltar på lik linje med alle andre.

De fleste innvandrer-foreldrene hilser ikke når man treffer dem. Til nød kan mennene se deg i øynene, men kvinnene ser ikke opp i fra bakken en gang - langt mindre svarer de.

Så jo, det er et problem med integrering. Det er språkproblemer. Og kulturkollisjoner. Dette til tross for at så vidt jeg vet ALLE barna i klassen er født i Norge.

Gammel 20-06-07, 15:06   #119
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

I klassen til min førsteklassing er det flere "khomaler". Og de går som nevnt i første klasse. Nå ble jeg et øyeblikk i tvil, men av ca 38 elever tror jeg det er 14 med annen hudfarge, for å bruke det begrepet da. De fleste (kanskje alle uten at jeg vet det) av disse har opplæring i morsmål. 3 av dem snakket ikke norsk da de begynte på skolen. De fleste jentene holder seg til "sine egne", og jeg vet ikke om det skyldes at de ønsker det, blir utstøtt eller er oppdratt til det. Flere av dem sliter med norsken, også muntlig blant de andre barna. De sliter med å forstå beskjeder som gis. Foreldrene til flere av barna sliter med å forstå skriftlige beskjeder - og spesielt mødrene har det med å bare smile og si "ja, ja" - og så har de ikke skjønt at barna skulle ha med seg badetøy eller ski neste dag.

På foreldremøtene er oppmøteprosenten hos "innvandrer-barna" langt dårligere enn for de "norske". På arrangementer som avslutninger glimrer de også med sitt fravær. Når de blir invitert i bursdager svarer de ikke en gang - og kommer så godt som aldri. Det er i alle fall 5 jenter som har en påkledning som er iøynefallende - og som slett ikke er forenlig med aktiv lek, skogsturer, osv. Disse jentene isoleres.

Ja, det finnes et par unntak. To av guttene i klassen er "med" i miljøet, og foreldrene deltar på lik linje med alle andre.

De fleste innvandrer-foreldrene hilser ikke når man treffer dem. Til nød kan mennene se deg i øynene, men kvinnene ser ikke opp i fra bakken en gang - langt mindre svarer de.

Så jo, det er et problem med integrering. Det er språkproblemer. Og kulturkollisjoner. Dette til tross for at så vidt jeg vet ALLE barna i klassen er født i Norge.

Ok så fordi det finnes mange problemer og utfordinger knyttet til integrering i Norge så bør du i aller høyeste grad fortesette å stigmatisere folk med annen hudfarge. Det er slik det er i din verden altså?

Jeg har barn i barnehage. Ca halvparten av barna er det du vil kalle "DEM". Dvs de er brune i huden. Alle snakker norsk, foreldre er med på foreldremøter, hilser og oppfører seg som "OSS". TENK at det går an?? TENK at ikke alle "brune" mennesker er som de du beskriver!

Gammel 20-06-07, 15:08   #120
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Men når du beskriver dette, Bina, så er det jo nettopp å nyansere du gjør. Og da viser det seg at problemene varierer ganske mye blant disse du velger å beskrive "som å ha annen hudfarge". 2 er "med" i miljøet, 3 snakket ikke norsk da de begynte på skolen, 5 har påfallende annerledes klesdrakt osv.

Hvorfor finner du det da nødvendig å beskrive dem alle med et "samlebegrep"? Ser du ikke at dette behovet du føler kommer av at det allerede er etablert en slik generalisering som du har vent deg til, og at det er denne generaliseringen Lisa, Skremmern og flere argumenterer mot?

Og dette innlegget dit bekrefter bare hvor viktig det er å gjøre det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:10.