|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?
Hvor mange kamper er det, egentlig? Her er det jo ikke seriespill før i 13-14 årsalderen, så her er det snakk om 3 turneringer før sommeren, og 3 på høsten. Og kanskje 1-2 i løpet av vinteren.
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Her har de spilt kamper hver uke i sesongen fra andre klasse, pluss 2-4 treninger og noen cuper.
|
|
|
#3 |
|
snur
|
Men det er vel ikke noe nytt? Sånn var det når jeg spilte fotball for 25 år siden også.
|
|
|
#4 |
|
snur
|
Her starter seriespillet fra 9 år, ikke med tabeller og resultat men med oppsatte terminlister. Det er ikke så veldig mange kamper i sesongen synes jeg, 5-6 lag i pulja og dobbelserie.
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Fotball er en sport/frididsaktivitet som tar plass på en helt annen måte enn andre aktiviteteter. Det er ikke kun fordi mange er med på det, og at det dermed gjelder mange. Sammenlignet med andre sprortsaktiviteter barna mine har vært med på (friidrett, taekwondo, badminton) har fotball tatt utrolig mye mer tid enn de andre. Hvorfor er det sånn? Trenger man å trene mye mer på fotball enn f.eks friidrett når man er i barneskolealder? I 4. klasse var vi vel på tre treninger i uka, + endel frivillige treninger, kamper og cuper i tillegg + vennskapskamper og treningskamper. Det var ikke rom for noe annet. Det blir på siden av diskusjonen, men jeg undrer meg sånn over dette. For min 5.-klassing som droppet ut av fotballen, er "fotballgutta" (hvor han tidligere hadde gode venner) blitt nærmest utilgjengelige sosialt, fordi så mange ettermiddager og helger er viet til akkurat denne fritidsinteressen.
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alle de andre aktivitetene du beskriver er individuelle idretter. I slike er det i større grad opp til den enkelte hvor mye tid og krefter man velger å legge ned på trening eller i konkurranser. I en lagidrett, er det å være en brikke av noe større hele greia. Ergo så er det ikke ett fett om man stiller eller ikke. Felles opplevelser gir jo selvsagt også fellesskap og felles minner. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan ha relasjoner også utover fotballbanen, men jeg ser jo det også for Storesøster som rir, at hennes fritidsinteresser og relasjonsbygging primært foregår i stallen. Det er der hun "henger".
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
Fram til de var 8 år,spilte de kamper en dag hver 14.dag.Etter det en gang i uken |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|