|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?
Selvfølgelig er det kjipt, og nøyaktiv samme argument kan brukes andre veien. Problemet er jo egentlig ikke den enkelte kampen, men at barnefotballen er organisert som den er, med en masse "pliktig" oppmøte. Det er vel knapt en annen idrett (enn fotball, og til dels håndball) med like mange kamper, cuper og what not. Det er jo ikke slik at de som spiller i korps, driver med kampsport, basket eller sjakk er mindre dedikerte til sin aktivitet; forskjellen er at systemet rundt ikke lager like mange arrangementer som krever oppmøte.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selv med en veldig ivrig fotballspiller så er jeg helt enig i dette. Selv med bare et barn som spiller fotball så skulle man tror at dette var det eneste ene. Jeg skjønner ikke hvordan de som har to fotballspillende barn av de på laget til minsten får ting til å gå opp. For det virker som minsten sitt fotball lag er det enste ene liksom. Det irriterer meg sykt at en 4. klassing må bruke SÅ mye tid på fotball som han gjør. Men han elsker det da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg tviler virkelig ikke på at fotball gir mye glede, og at barna som holder på med det virkelig elsker det og får mye ut av det.
![]() |
#24 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg synes moren var lur jeg som spurte, så dere slapp at ungene måtte velge bort noe de har lyst til og sikkert ville syntes det var dumt å måtte velge mellom.
![]() |
#25 |
Introvert optimist
|
Det varierer nok litt. Ja, her krever fotballen mye, men jeg har aldri opplevd maken til mas som da eldste var i korps! Jeg var rett og slett lykkelig da hun ville gi seg etter et knapt år. Vanligvis nøder jeg dem til å fortsette når de har begynt på noe, heier for å få dem til å stå på og ikke gi seg med én gang, men jeg var så sliten av alt maset og forventningene til korpset at jeg sa tvert ja da hun ville kutte ut spillingen. Nå har jeg i etterkant funnet ut at akkurat det korpset er for versting å regne her omkring med tanke på hva de krever både av barn og foreldre, men argumentet blir det samme, overskriften her kunne endres fra "idrett" til "fritidsaktivitet" for fotball behøver ikke være verre enn noe annet når det gjelder krav.
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Det er sikkert lokale forskjeller, Nenne. Jeg tror allikevel fotball, og med håndball på andreplass, står i særstilling på landsbasis.
![]() |
#27 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg er ellers litt oppgitt over vårt håndballag, som skal ha hele tre ukers treningsopphold i sommer. La nå ungene ha litt ekte ferie, da! Hilsen ikke-akkurat-den-fødte-idrettsmor.
![]() |
#28 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg er enig med Tallullah. Det er synd at fotballen tar så mye tid og at så mye må tilpasses til den. Her er det trening to ganger i uken og kamp to ganger i uken, og foreldre har ansvar for dommer til hjemmekamper. Jeg ser at guttungen har glede av fotballen, men i det sekundet han ikke har lyst mer skal han få slutte. (jfr Nenne og korps)
![]() |
![]() |
#29 |
snur
|
Cuper er en ting men kamper kan man faktisk ikke velge selv. I alle fall ikke her vi bor. Her er det kretsen som setter opp terminlisten og lagene har ikke noe de skulle sagt på antall kamper og når de spilles. Klart kamper kan flyttes men det er ikke alltid like enkelt det heller med fulle baner hele uken, dommere som ikke kan, motstanderlag med avslutninger osv. Hilsen lagleder som har flyttet 3 kamper siste ukene pga. skoleavslutninger og sykdom den siste uken.
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
Da må kretsen rett og slett slutte med å sette opp så mye kamper.
![]() |
#31 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Fotball og korps er veldig dominerende aktiviteter her. Det merkes på (labert) oppmøte til og med på foreldremøter, foreldre velger disse aktivitetene foran andre ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Dette er mye av årsaken til at mine to sluttet. De orket ikke stresset og presset, det å aldri kunne delta på noe annet uten dårlig samvittighet. Jeg synes fotballen tar alltfor mye plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Her er det 3 av de 13 guttene i klassen som ikke spiller fotball så jeg har ikke opplevd å få bursdagsinvitasjon som har krasjet med kamp/cup.
![]() |
#34 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Jeg synes også fotball tar altfor mye plass. Vi har ennå ikke opplevd at andre idretter her krever samme prioritet. Storebror begynte å spille våren før første klasse og innen høsten var det to treninger på halvannen time hver uke + cup eller kamp annenhver helg vår, sommer og høst (det var kamp og cup om vinteren også, men ikke så ofte). Og dette var altså 5-6-åringer, så jeg tør ikke tenke på hvordan det er for de som har kommet litt høyere opp. Tiden det tok var noe av grunnen til at storebror sluttet, og det var et enormt frafall i løpet av første året. I starten spilte 9-10 av 13 gutter i klassen fotball, året etter var det nede i 3.
![]() |
#35 |
Personlig pessimist
|
Jepp, og jeg er mamma til en som akkurat har begynt å spille fotball, og som jeg er stygt redd at vil fortsette også... Jeg synes alt går på fotballens premisser. Kamp foran andre anledninger synes jeg tidligst er ok på ungdomsskolen. Men jeg vet jeg er i mindretall.
![]() |
![]() |
#36 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Her spiller de to yngste fotball i en av Norges største klubber i antall lag. Det er ikke klasselag, men de er satt sammen på tvers av trinnet innenfor samme skole, dermed blir det ikke så sårbart. Når det er sagt ville jeg aldri tillatt at de meldte avbud til bursdag pga. trening eller kamp, såfremt ikke det satt laget i en krise. Nå er det ikke problemstilling her, vi har også Facebookgruppe og det er ikke manko på barn som tar en kamp for ett annet lag ved behov. Og det er mange som melder avbud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig.
![]() |
![]() |
#38 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?Kamp trumfer bursdag ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
I mål
|
Enig. Og jeg har en gutt som har spilt fotball, i flere år. Kanskje hadde han spilt ennå, om ikke han stadig opplevde at man stappet inn fotball overalt hele tiden og hadde null fokus på å beholde gutta og på at de skulle trives.
Enig, helt greit å svare sånn når man blir spurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Tittel og tittel....
|
Hvor mange kamper er det, egentlig? Her er det jo ikke seriespill før i 13-14 årsalderen, så her er det snakk om 3 turneringer før sommeren, og 3 på høsten. Og kanskje 1-2 i løpet av vinteren.
![]() |
|
|