Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vognmafiaen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 12:08   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vognmafiaen

Det er ikke hva du kjøper som jeg mener er forkastelig. Det er hvor mye av det. Og det forundrer meg ikke at du ikke vil gå inn i miljøproblematikken. Det er litt forskjell mellom klær og vogner når det gjelder dette: De fleste vogner er konstruerte (stellebagene sikkert også, når jeg tenker meg om) at de vanligvis holder hele den perioden man har barn som trenger å sitte i vogn. Det at det kjøpes ny vogn per halvår- ser du virkelig ikke noe galt i det? Det har noe med det å kjøpe bare for å kjøpe, selv om man ikke har bruk for det og har et produkt som fortsatt nesten er ny og i bra stand.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:21   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du kaster deg ut i denne diskusjonen SSS, dersom du ikke ønsker å gå inn i kritikken som kommer fram vedrørende etikk og miljøspørsmål. Jeg synes også det er utrolig å (være villig) til å delta i en slik artikkel, uten å delta aktivt i debatten som følger. Uttalelser som "vi må få gjøre som vi vil" (med agressiv tone) er ikke konstruktiv deltakelse i en diskusjon. Dersom man kaster seg inn i løvens hule og er med på å stemple vogninteresserte generelt som materialistiske og nedlatende tullinger, så må man også tåle litt bølger i etterkant.

Du argumenterer med at man må være med i gjengen for å forstå hva dette dreier seg om. Jeg synes "gjengen" framstår ganske skummel og sektaktig dersom man ikke er villig til å gå inn i en diskusjon rundt temaet. Det at man ser på artikkelen som kun morsom og festlig, og ikke tar til seg hvilke signaler som gis, gjør at jeg tenker at sekten hjernevakser seg selv. Avisen skriver for folk flest, ikke for vogngjengen. Det er folk flest sin oppfattelse som etter mitt skjønn er interessant. Jeg vanket som sagt mye i vognforumet tidligere, og jeg synes artikkelen bare var trist. Jeg har valgt en såkalt "designervogn" (hva søren er det egentlig??) av praktiske årsaker (egentlig synes jeg ikke den er særlig pen en gang), og føler at artikler som den vi her diskuterer gjør at folk stempler meg som noe annet enn det jeg er.

Sist redigert av Irma : 25-06-07 kl 13:03.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:27   #3
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg bare må få tak i lørdagens avis i dag.

Gammel 25-06-07, 12:35   #4
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

tror faktisk det er bedre for miljøet det vi gjør. vi kjøper ting som lett går videre til ny eier.

føler at hver gang det er noe slik så begynner noen å skrive om miljøet? ligger det ærlighet bak spørsmålet eller skjuler det seg missunnelse? jeg tro for noen gjelder det siste men de skyller på det første.

jeg har de to vognene jeg har nå ut hele vognperioden. viss det er så galt for miljøet så tror jeg vi lar det gå opp i opp med alt vi gjør/ har, sorterer, sparedusjen vår, sparepærene, kildesorteringen, kompostbinge, katalysatoren på bilen, kvern, nytt elektrisk annlegg ja etc etc. vi har til og med miljøtapeter og gulver.

så mine to vogner har jeg ikke dårlig sammvittigeh for.

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:03   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

føler at hver gang det er noe slik så begynner noen å skrive om miljøet? ligger det ærlighet bak spørsmålet eller skjuler det seg missunnelse? jeg tro for noen gjelder det siste men de skyller på det første.

Misunnelse? Neppe, jeg har mer enn god nok råd til å kjøpe omtrent alt jeg har lyst på av barneutstyr. Men jeg gjør det ikke, fordi jeg for det første ikke har bruk for det, for det andre ikke har lyst til det og for det tredje ikke har miljøsamvittighet til det.

Greit nok at man kjøper seg vognen man vil ha være seg Bugaboo eller Simo, men å bytte vogn hvert kvartal fordi den plutselig ikke var bra nok det blir rimelig sløsete og miljøfiendtlig. Da har jeg mye mer respekt for de som triller rundt med en Brio fra 1999, som sannsynligvis er blitt brukt til mange barn og som sikkert vil bli brukt til flere barn etterpå også.

Sist redigert av Adrienne : 25-06-07 kl 13:22.
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:09   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

tror faktisk det er bedre for miljøet det vi gjør. vi kjøper ting som lett går videre til ny eier.

Nå finnes det ulike typer kjøpere - det er garantert et marked for solide, aldrende Brio- og Simo-vogner også, bare i en litt annen krets enn "vognmafiaen".

Jeg begynner å synes det er ganske så moro med vogndiskusjoner, faktisk. Det er spennende å gruble over hva folk tenker om meg når vi kommer humpende.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:13   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nå finnes det ulike typer kjøpere - det er garantert et marked for solide, aldrende Brio- og Simo-vogner også, bare i en litt annen krets enn "vognmafiaen".

Nemlig. Mamma skulle kjøpe en billig vogn til å ha når vi er på besøk hjemme. Hun slet skikkelig, for alle vognene i området ble solgt før hun rakk å løfte opp telefonen og slå nummeret. Hun ringte på en del vogner av det billige sorten, og det tok en stund før hun endelig fikk tak i en fin og god en til den nette sum av 350 kroner, et røverkjøp.

Jeg solgte min 2003 modell Hartan for en liten stund siden, den var også lett å selge (til min søster) til tross for at noen her inne synes at Hartan er urstygg. Og når min søster er ferdig med den tror jeg ikke hun får store problemer med å selge den videre. Det varmer hjertet mitt å tenke på at fiiine vognen min skal bli brukt av flere barn og glede flere foreldre.

Gammel 25-06-07, 14:26   #8
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er ikke hva du kjøper som jeg mener er forkastelig. Det er hvor mye av det. Og det forundrer meg ikke at du ikke vil gå inn i miljøproblematikken. Det er litt forskjell mellom klær og vogner når det gjelder dette: De fleste vogner er konstruerte (stellebagene sikkert også, når jeg tenker meg om) at de vanligvis holder hele den perioden man har barn som trenger å sitte i vogn. Det at det kjøpes ny vogn per halvår- ser du virkelig ikke noe galt i det? Det har noe med det å kjøpe bare for å kjøpe, selv om man ikke har bruk for det og har et produkt som fortsatt nesten er ny og i bra stand.

Jøjemeg... Har du ingen laster selv? Er alle dine kjøp nøye overveid?
"Trenger du virkelig dette? Har du ikke noe tilsvarende fra før som holder fortsatt? Trenger du denne genseren? Har du ikke 10 andre så det holder i massevis nå? Har du tenkt over at det du kjøper kan skade miljøet?"

Man bruker vel penger på hva man har lyst til utifra økonomien. Det gjør da du også.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 14:29   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Jøjemeg... Har du ingen laster selv? Er alle dine kjøp nøye overveid?
"Trenger du virkelig dette? Har du ikke noe tilsvarende fra før som holder fortsatt? Trenger du denne genseren? Har du ikke 10 andre så det holder i massevis nå? Har du tenkt over at det du kjøper kan skade miljøet?"

Du ser ikke en viss forskjell på å kjøpe en genser og en ny vogn til 5-6000 kr?
Mannen og jeg mistet pusten den gangen for åtte år siden når vi innså at en barnevogn kostet 4000 kr. Nå, altså åtte år senere, synes jeg det er ufattelig deilig å tenke på at den kostnaden er ute av verden når jyplingen kommer i januar.

Gammel 25-06-07, 14:32   #10
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Mannen og jeg mistet pusten den gangen for åtte år siden når vi innså at en barnevogn kostet 4000 kr. Nå, altså åtte år senere, synes jeg det er ufattelig deilig å tenke på at den kostnaden er ute av verden når jyplingen kommer i januar.

Forskjell? Jo, det ene koster mere? Og hva var poenget igjen, sa du?

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 14:33   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er da flere her inne som bruker mange ganger den summen på andre ting...
Merkeklær f.eks.

Emneord
avsporing, klassiker, krangling, vognmafia, økologiske rødbeter

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.