Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"
Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.
Jeg skal ærlig talt si at jeg skrev dette uten tanke for at det ville provosere. Mer som en konstantering. Og jeg addresserer da sosiale årsaker. Bildet for hva som forårsaker uførhet er komplekst. Og jeg mener denne "smitten" er en del av dette. Herregud, jeg tror ikke det gjelder en stor andel, men en betydelig en.
Kva er forskjellen på stor og betydelig?
Eg er ganske overraska over at du trur slike påstander ikkje skal provosere.
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Jeg skulle ønske at det var forventet at man dukket opp på NOE og gjorde en eller annen nyttig og sosial "jobb" når man var ute av arbeidslivet for en lengre periode. Nøyaktig hvordan og hvor mye har jeg ikke fasiten på, men det måtte jo være slik at man kunne velge blant litt forskjellig (handle for eldre/kviste skog/ekstrahjelp i barnehagen/male lekeplassen/lære flyktninger å strikke/OSV) og at man selvsagt måtte se an dagsformen.
Når man tenker på hvor utrolig mye bra som gjøres på frivillig basis (frivillighetssentralen, xxx-markas venner) etc så kan nok mange både føle at de er nyttig og få litt mer forpliktelser når man mottar støtte ved å ha et lignende system.
Det finst ganske mange slike tilbod. Aktiv på dagtid, Fontenehusene og liknande. Og alle som kjem over på AAP har aktivitetsplan. Det kan vere alt frå å følgje opp behandling til å delta i ulike tiltak av den typen du skisserer. Det blir avtalt individuelt med ansvarsgruppe (fastlege, nav, andre involverte behandlarar og pasient). Alle som er langtidssjuke har ansvarsgruppe og individuell plan. Det vil jo variere kva ein har kapasitet til.