Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av vogntråden - forbruk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-07, 19:46   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Og ja. Jeg synes den "alle er bare misunnelige på meg!"-greia er en ekstremt teit måte å forholde seg til helt greie motforestillinger andre har i forhold til å selv hive seg på kjøpefesten og karre til seg med begge hender.

Du skal ikke undervurdere misunnelse. Misunnelse er i langt større grad en årsak enn vi ønsker å tilkjennegi og akseptere for oss selv, og andre. Hvem skulle noensinne få seg til å si "Ja, jeg er misunnelig - det innrømmer jeg glatt!".... Ikke så veldig mange tror jeg. Det er da mye mer behagelig og selvtilfredsstillende å skylde på alle andre ting.

http://www.illvit.com/polopoly.jsp?d=154&a=1821

Gammel 28-06-07, 19:51   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Du skal ikke undervurdere misunnelse. Misunnelse er i langt større grad en årsak enn vi ønsker å tilkjennegi og akseptere for oss selv, og andre. Hvem skulle noensinne få seg til å si "Ja, jeg er misunnelig - det innrømmer jeg glatt!".... Ikke så veldig mange tror jeg. Det er da mye mer behagelig og selvtilfredsstillende å skylde på alle andre ting.

Det er jo også en veldig fin unnskyldning å bruke overfor seg selv og andre når noen er kritiske til ens høyt forbruk - "De er bare misunnelige". For et menneskesyn man har hvis man tror at resten av verden går rundt og er misunnelige på det en selv har. Ikke alle syns det er stas med dyre ting vet du.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 20:28   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo også en veldig fin unnskyldning å bruke overfor seg selv og andre når noen er kritiske til ens høyt forbruk - "De er bare misunnelige". For et menneskesyn man har hvis man tror at resten av verden går rundt og er misunnelige på det en selv har. Ikke alle syns det er stas med dyre ting vet du.

Jeg synes ikke dyre ting er stas. Noen dyre ting er mer stas enn andre, men slik har vel alle det en gang innimellom. Jeg sier bare at jeg mener (akkurat slik det skrives i artikkelen- at misunnelsen styrer oss mer enn vi liker å vite eller innrømme.

Jeg tror svært få har et menneskesyn som går på at man tror at andre hele tiden er misunnelige. Jeg tror svært mange innimellom er misunnelige uten at de vil innrømme det for seg selv - eller andre. Jeg tror det er helt menneskelig å være misunnelig en gang i blant, men ikke hele tiden. Jeg VET at noen ganske ofte er misunnelige uten at de sier det selv, og uten at de gir uttrykk for det til den de er misunnelige på direkte, men kanskje indirekte.

Jeg husker f.eks. da jeg kjøpte bilen min her borte. Uten å skryte så er det en bil som koster 1,5 millioner kroner i Norge. Her koster den 230 000 kroner..... så jeg brukte pengene jeg hadde tjent på min bruktbil til å kjøpe (hvor egoistisk det enn lyder) for første, eneste og siste gang en skikkelig fin bil! Fy fader jeg er gal, jeg er miljøsvin og jeg er ekkel! Jeg har til dags dato hørt 2-3 (utenom familien) som har sagt at det var en fin bil! Resten av kommentarene har vært:

"hva skal du med en sånn bil'a" - gjerne med et mismodig uttrykk i ansiket,

"Herregud, har du virkelig ikke noe annet å bruke pengene på? Du kunne kjøpt 3 Huyndai for den prisen jo",

"jeg skjønner virkelig ikke vitsen med en sånn bil når bilen blir skitten med en gang".

Noen ganger hadde til og med lille, enkle meg, syntes det hadde vært hyggelig(ere) om noen kunne være ærlige å si

"wow, det var en fin bil, du koser deg sikkert når du kjører rundt i den"

"Så fin bil du har!! Sånn skulle jeg GJERNE hatt"

"oj, det var noe annet enn den kørja vi kjører rundt i gitt!"....

Mulig de ikke er misunnelige... jeg vet ikke jeg. Men en aldri så lite snev av det, er jeg helt overbevist om at det bunner i - hos noen. Merk, hos noen!

Men nå har denne diskusjonen igjen sporet av til å dreie seg om noe annet.... igjen!

Gammel 28-06-07, 20:42   #4
kadabra
Aktiv

kadabra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå har jeg ikke lest i disse trådene, men jeg tenker først og fremst på barna når jeg opplever vogn- hysteri. Hvordan skal disse barna greie å forholde seg til nøkternt forbruk når de blir sendt inn i havesyken så til de grader fra starten av? Signalene vibrerer i luften : her skal det ikke spares på siste kenzo/oilily-matchende anrekk. Fordomsfull jeg? mulig det. Det blinker iallefall hos meg.

kadabra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 21:08   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Er det for eksempel lov å mene at det å kjøre motorsykkel uten hjelm eller å ikke sikre barn i bil er idiotisk selv om man har gått over på rødt lys selv en gang?

Å ha gått på rødt lys én gang kan på ingen måte sammenlignes med å ikke sikre barna sine i bil!
Så om man har gått på rødt lys én gang og ellers er flink til å sikre seg og barna i bil/på motorsykkel, ja da er man jo langt flinkere mht. trafikksikkerhet enn den som ikke sikrer barna sine - og kan godt føle seg fri til å kritisere om man ønsker det.

Ellers er jeg helt enig med deg i alt du sier om verdier.

OG siden vi nå har fått et fjerde moment i debatten - misunnelse - vil jeg si noe om det også.

Jeg er IKKE misunnelig på mennesker som har flere ting en meg!
Saken stiller seg nok annerledes om man har så lite penger at man ikke har den livskvaliteten man ønsker seg.
Men jeg er heldigvis ikke støpt i "mye vil ha mer"- formen.
Og om jeg skal være ærlig, så synes jeg det er litt stusslig med mennesker som legger stor verdi i materielle ting og spesielle merker eller modeller som de MÅ ha for å føle seg bra.
"Dere er bare misunnelige"-argumentet må jeg bare le av.

Jeg unner mer enn gjerne andre dyrere bil, større hus og flere vogner enn meg!
Jeg synes at folk som måler sin egen og andres verdi i hvor mye og hvilke ting man eier, er fattigslige rent menneskelig sett.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.