Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du på hjelpere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du på hjelpere?
Ja 67 38,29%
Nei 75 42,86%
Vet ikke 33 18,86%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-07, 16:04   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Bare for å kaste inn en link også.

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1113811880.92

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 16:12   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bare for å kaste inn en link også.

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1113811880.92

Sitat:

En kilde til misforståelse er imidlertid at mange homøopater også gir sine pasienter medisin som ikke er homøopatisk, for eksempel urtemedisin.
Urtemedisin virker etter samme prinsipper som vanlig vitenskapelig dokumentert medisin, selv om de ulike virkningene ikke alltid er like godt dokumentert.

Ops, det står jo faktisk dette der også. Pluss en hel del annet jeg ikke kan fatte at er negativt. Så lenge det hjelper så mange.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 16:19   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Ops, det står jo faktisk dette der også. Pluss en hel del annet jeg ikke kan fatte at er negativt. Så lenge det hjelper så mange.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Der står det bare at mange blander urtemedisin og homeopatisk medisin. Nei, artikkelen er ikke negativ. Har jeg påstått det? Poenget mitt er å understreke at det ikke er dokumentert, og at man ikke vet om den hjelper i det hele tatt. Eller hvilken bit av behandlingen som hjelper. Og at det derfor er vanskelig å sammenligne med vanlig medisin.

Gammel 02-07-07, 16:23   #4
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Der står det bare at mange blander urtemedisin og homeopatisk medisin. Nei, artikkelen er ikke negativ. Har jeg påstått det? Poenget mitt er å understreke at det ikke er dokumentert, og at man ikke vet om den hjelper i det hele tatt. Eller hvilken bit av behandlingen som hjelper. Og at det derfor er vanskelig å sammenligne med vanlig medisin.

Ja, jeg skjønner det.
Men jeg synes det er feil å avfeie det likevel. Man avfeier i samme slengen mange mennesker og det synes jeg egentlig ikke er så greit.
Det har noe med respekt å gjøre.

Gammel 02-07-07, 16:31   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner det.
Men jeg synes det er feil å avfeie det likevel. Man avfeier i samme slengen mange mennesker og det synes jeg egentlig ikke er så greit.

Jeg avfeier ikke at tro kan flytte fjell (eller helbrede mennesker). At behandlingen kan hjelpe mennesker er det vel ingen tvil om. Men at det er selve medisinen som hjelper, og at det er helt greit å kreve tusenvis av kroner for en medisin som ikke har dokumentert effekt, det synes jeg blir noe helt annet. Men vi får være enige om å være uenige.

Gammel 02-07-07, 20:09   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skjønner det.

Næsj. Jeg kan vel avfeie det mennesker innbiller seg, uten at jeg avfeier mennesket? Jeg avfeier feks.liberalismen som ideologi, uten at jeg avfeier de mange hyggelige menneskene jeg kjenner som stemmer Venstre.

Gammel 03-07-07, 09:56   #7
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj. Jeg kan vel avfeie det mennesker innbiller seg, uten at jeg avfeier mennesket?

Å kalle noens tro for innbilling, på en nedlatende måte, da er du respektløs.

Gammel 03-07-07, 10:06   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kalle noens tro for innbilling, på en nedlatende måte, da er du respektløs.

Da får det heller være respektløst. Verden ville aldri utviklet seg om ingen hadde avfeid overtro som tull. Det er vel ikke nødvendig å nevne at noen trodde jorda var flat og at hekser måtte brennes på bål? Var det respektløst å avfeie dette? Jeg kan ikke se forskjellen på denne troen og troen på hjelpere og healing. Men forklar gjerne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 10:05   #9
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Næsj. Jeg kan vel avfeie det mennesker innbiller seg,

Jøss for en innstilling noen har til folk rundt seg!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:37   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Næsj. Jeg kan vel avfeie det mennesker innbiller seg, uten at jeg avfeier mennesket? Jeg avfeier feks.liberalismen som ideologi, uten at jeg avfeier de mange hyggelige menneskene jeg kjenner som stemmer Venstre.

Det kommer jo helt an på hvor viktig denne "tingen" er for det enkelte mennesket. Avfeier du kristendommen, så avfeier du også mennesker som kaller seg kristne. Da avfeier du det som er deres livsgrunnlag.

Jeg syns det er respektløst å avfeie noe som er viktig i andre menneskers liv. Jeg syns dessuten at din omtale av din mor og din søster i et annet innlegg er direkte respektløs. De er din nærmeste familie.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 16:34   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare en ting jeg har tenkt på ;

Hvorfor nevnes placebo/tankens kraft kun i sammenheng med alternativ behandling?

Man er da like forhåpningsfull når man går til legen og begynner på nye piller/kurer/kremer.

Sånn sett kan det jo like gjerne være placeboeffekten som gjør at man føler seg bedre etter en antibiotikakur også, eller?

Jeg tror ikke det er mer placeboeffekt ute og går i forbindelse med alternativ behandling enn i forbindelse med skolemedisin.

Så jeg for min del synes det er et uinteressant moment i debatten natur- vs skolemedisin.

Gammel 02-07-07, 17:57   #12
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom med noen dårlige sammenligninger, sånn i halvfylla på hvitvin, jeg ser det.
Men jeg er også veldig overbevist om at både him og Mim forstod agendaen.

Nei, jeg skjønte ikke agendaen. Jeg synes det er stor forskjell på å tro og vite. Jeg synes ikke nødvendigvis vitenskap er bedre enn det å tro, men at det er en differanse er vel vanskelig å benekte?

Gammel 03-07-07, 09:55   #13
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, jeg skjønte ikke agendaen. Jeg synes det er stor forskjell på å tro og vite. Jeg synes ikke nødvendigvis vitenskap er bedre enn det å tro, men at det er en differanse er vel vanskelig å benekte?

Ok: Samme hva man tror på, da. Ok?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.