Sv: Rosesermoni for de flinkeste elevene
Opprinnelig lagt inn av Kif, her.
Jeg har ikke noe problem med at flinke elever roses, men jeg er enig med Sitron at det er enda bedre når innsats roses.
Men den rosesermonien? Det var bare "überharry". Jeg ville syntes det var dritflaut å være med på den. ("Ungkaren" har nok gjort sitt til å ødelegge her)
Men f.eks. en oppramsing av de 10 beste elevene for å gjøre litt stas på dem, hvorfor ikke?
Det er min gamle skole, og yberharry er vel et passende begrep på hele rektoren der. Se for dere glinsende dress i noe som likner brungrønnaktig slangeskinnsmønster sammen med rosene...
Ellers synes jeg det absolutt bør være greit å påskjønne elever som gjør det bra, også når det skjer i en setting som denne. At rektor syntes det var stas at så mange flere enn vanlig hadde gode resultater, kan jeg forstå. Så vidt jeg husker er det ikke store tradisjonen for strebing etter gode karakterer på denne skolen, og da er det nok ekstra gøy når det plutselig er såpass mange som stikker seg frem faglig. Alle elevene fikk jo vitnemål og sikkert også gode ord med seg på veien. At noen gjør det bedre enn de andre betyr jo ikke at resten ikke er bra nok heller. En skole, som tross alt jobber med kunnskap, bør vel kunne formidle at de synes det er bra at noen tar elevjobben sin på alvor og virkelig har prestert. Det jeg reagerte negativt på med dette var at det bare var disse flinkeste som fikk høre at verden lå full av muligheter for dem. Det burde vært ord som hver eneste av elevene der burde få med seg etter å ha gjennomført videregående skole.
|