Sv: Hvis Stortingsvalget var i morgen...
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Jeg er tidligere Høyre-medlem som har stemt Venstre de siste valgene. Og det hadde jeg vel gjort nå også.
Og så hadde jeg før stemt FrP enn å stemme Rødt.
jeg har blitt rødprikket et par ganger for å si det siste der. Men jeg var kanskje litt mindre diplomatisk i formuleringen min. Tror jeg sa noe sånn som at Rødt var like ille som FrP, bare på en annen måte.
Politikk er ikke bare lett, og jeg blir alltid litt fascinert av at venstresiden i Norge hyller venstresiden i amerikansk politikk, for politisk sett så er jo venstresiden i USA fremdeles til høyre i norsk sammenheng. Til og med Sanders er jo ikke rød, om noe er han vel mer sammenliknbar med Venstre. Man glemmer ofte at det faktisk stiller en rekke andre uavhengige partier til valg i USA selv om disse ikke er synlige på TV. Og at høyresiden i amerikansk politi er laaaaaaangt til høyre for Høyre i Norge (og langt til høyre for FrP også. Høyreisen i USA er jo ikke liberal, men konservativ. Det er jo demokratene som er liberalistisk der). Og så sier jeg heller ikke at FP tror dette, men det er ofte mitt inntrykk når jeg diskutere politikk i RL - at man tror de som stemmer blått også automatisk støtter republikanerne.
Jeg stemmer Høyre. Fordi det er den politikken som jeg er mest enig i, jevnt over, og fordi det er bedre å stemme på et parti man er (i alle fall langt på vei) enig i, og få med et parti man ikke er enig med i særlig mye i det hele tatt på kjøpet, enn å stemme på et man ikke er enig i like mye med, og få et par-tre andre partier man heller ikke er særlig mye enige med på kjøpet.