|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Reise til Trump-land?
Jeg mener at etikk kan organiseres i et hirarki, slik at det feks er mindre etisk å la et barn sulte enn å stjele et brød (les miserables-eksemplet), og man i dette tilfelle faktisk kan si at det vil være uetisk å la være å stjele.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg mener VIRKELIG at det er verre å stjele mye enn lite, altså. (Og i tillegg: Verre å stjele fra noen som lider stor overlast pga tyveriet enn noen som lider liten. For eksempel ville jeg hatt det verre med meg selv om jeg stjal en hundrelapp fra en fattig minstepensjonist enn fra John Fredriksen). Og følgelig: Verre å fly mye enn lite.
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Jeg lot meg lokke ut på glattisen igjen.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Him, jeg får inntrykk av at i din verden finnes absolutte regler for alt. Min verden fungerer ikke slik. Selvsagt er ting relativt. Selvsagt er det verre å fly mye enn lite. Selvsagt har konsekvens innvirkning på moral og etikk. Selvsagt endrer disse tingene seg. Selvsagt finnes det grunnregler for rett eller galt, men det er ikke mer riktig å aldri vurdere noe som helst individuelt heller. F.eks syns de aller fleste at et overgrepsoffer som dreper angriperen sin har gjort mindre galt enn Breivik. Save
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|